Deel dit artikel
-

‘Uitgever moet online content fragmenteren’

Uitgevers moeten online content gefragmenteerd aanbieden, willen zij de transitie naar een digitale propositie kans van slagen geven.

Dat is een van de aanbevelingen van het Stimuleringsfonds voor de Pers, dat een onderzoek liet uitvoeren door PricewaterhouseCoopers.

Lezers zijn bereid te betalen, zo stelt het Stimuleringsfonds voor de Pers, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Door content gefragmenteerd aan te bieden, kan de online lezer een eigen persoonlijk nieuwspakket samenstellen. En daar wil de lezer best geld voor op tafel leggen, met het ‘strippenkaartprincipe’.

Om de consument de portemonnee te laten trekken, moet de uitgever het nieuws op de lezer toespitsen. Dat geldt vooral voor regionaal nieuws, en daarnaast voor achtergrond-, sport en entertainmentnieuws. Het advies is om de lezer in verschillende klantensegmenten op te delen en hier een eigen propositie aan te hangen.

De onderzoekers merken wel op dat het aanbieden van aparte content online een negatief effect heeft op de andere digitale content. Desondanks ontstaat er met deze route een groter bereik in de lezersmarkt.

De verschillende online lezerprofielen kennen elk een ander prijskaartje. Waarbij voor financieel nieuws meer gevraagd kan worden dan voor regionaal nieuws of entertainmentnieuws. Consumenten die bereid zijn te betalen voor digitaal financieel nieuws, kiezen in het algemeen voor de relatief hooggeprijsde proposities, bij regionaal nieuws en entertainmentnieuws is dit omgekeerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Natasja Oosterloo

Dit kan straks perfect via eLinea: http://www.elinea.nl

Peter Van Grinsven

Dit lijkt meer weer zo'n fantastisch duur onderzoek gedaan door mensen die niet echt in de industrie te werken. Al sinds het internet op gekomen is is de tradionele media op zoek naar een oplossing voor het verlies aan inkomsten. Het landschap is echter permanent verandert. Men kan de consument niet meer insluiten en dwingen om voor content te betalen. Voor een consument is de informatie in de krant niet kritisch. Het is interessant en vermakelijk op zijn best. Elke gefragmenteerde combinatie die de traditionele kan bedenken zal direct gepareerd worden met een gratis variant die leeft van advertenties met als gevolg dat ook men ook daarmee niet uit de negatieve spiraal komt. De media zal dienen te leren leven van advertenties. Niet van traditionele banneradvertenties maar van advertenties 2.0. Online systemen welke waarde toevoegen aan traditionele advertenties. De krant dient zijn eigen marktplaatsen te creeren voor alle mogelijke typen advertenties en deze marktplaatsen vervolgens verder te ontwikkelen. Men kan onmogelijk verwachten dat elk individueel bedrijf welke een advertentie wil plaatsen zijn eigen marktplaats gaat maken. De marktplaatsen zijn inmiddels door andere partijen opgezet gezien de bestaande media te lang heeft gewacht. Deze heeft echter nog wel de 'cloud' om er iets mee te doen. De tijd tikt door. Connaxis heeft vorig jaar het concept Guerra Creativa ontwikkeld. Dit is precies wat ik bedoel als ik het heb over een advertentie 2.0. Een diepe, intelligente, volledig geautomatiseerde web applicatie met rijke functionaliteit om een advertentie te plaatsen en te managen. Daar gaat het naartoe. Als de traditionele media dat niet snel inziet zie ik het persoonlijk somber in. Ik zou er ook niet op rekenen dat men gered gaat worden door de IPad van Steve Jobs. De concurrent Android van Google is open en zal ook snel met een tablet komen. Tradiotionele media zou er goed aan doen zicht te richten op iets wat niet gaat veranderen en dat is de behoefte van adverteerders om een publiek te bereiken. Vasthouden aan het mooie verleden met vaste inkomsten uit abonnementen is gewoon niet verstandig. Zou het wel nog kunnen dan is dat meegenomen maar er op rekenen is onverstandig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond