Deel dit artikel
-

IAB: Europees rapport schaadt gratis online diensten

De maatregelen die moeten worden genomen om de consument beter te beschermen tegen ongewenste online reclame, bedreigt de rendabiliteit van gratis online diensten, die hun bestaan danken diezelfde online reclame.

Dat is de boodschap van het IAB Europa, in reactie op een rapport van het Europese Parlement (EP). Volgens het EP moet de Europese Commissie regelen dat online advertising aan banden gelegd wordt.

Het rapport richt zich hierbij vooral op behavioral advertising. Dit soort vormen van reclame, zouden online een label moeten dragen waarmee duidelijk wordt dat het om behavioral advertising gaat. Ook moet er een apart venster komen waarin wordt uitgelegd welke informatie is gebruikt om tot de getoonde advertentie te komen.

Verder zouden webmail providers als bijvoorbeeld Google, geen gebruik meer mogen maken van contextuele advertising. Advertenties in Gmail, gebaseerd op de inhoud van een persoonlijke e-mail, zouden tot het verleden moeten behoren.

De vele gratis online diensten die de Europese burger gebruikt, zouden hiermee in het gedrang komen. Een onderzoek van IAB Europa, uitgevoerd door McKinsey, berekent dat de Europese internetgebruikers in 2010 voor 69 miljard euro aan waarde, dit soort gratis diensten gebruiken.

Alain Heureux, baas van IAB Europa, liet woensdag tijdens het jaarcongres IAB Interact nog weten dat wanneer de cijfers van de Verenigde Staten en Europa worden opgeteld, dat burgers in beide werelddelen gezamenlijk voor 100 miljard euro aan gratis diensten zullen gebruiken in 2010.

Europese adverteerders gaven vorig jaar voor 14,7 miljard euro uit aan internetreclame. In de Verenigde Staten kwamen de internetuitgaven vorig jaar uit op 16,2 miljard dollar. Daarmee worden de gratis online diensten gefinancierd die in waarde vele malen hoger liggen dan de uitgaven om deze te bekostigen.

Mochten de verschillende vormen van online advertising aan banden gelegd worden, dan zullen de gratis online diensten op een andere manier bekostigd moeten worden.
De online advertentie-industrie is volgens IAB Europa niet formeel geraadpleegd bij het opstellen van het Europese rapport en het pakket aan maatregelen om de consument te beschermen tegen ongewenste reclame.

Dennis de Jong van de SP was nauw betrokken bij de totstandkoming van het rapport. “Vroeger deed je een brief op de bus en wist je zeker dat die niet door de PTT werd gelezen. Dit gebeurt nu wel: e-mails en chat sessies worden meegelezen door bedrijven om reclame te maken.”

Volgens Maurice Lévy, CEO Publicis Group is online advertising niet alleen belangrijk voor de internetindustrie, maar voor de gehele economie. Er zou dan ook een meer gebalanceerde discussie plaats moeten vinden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond