Deel dit artikel
-

Forse teruggang Nederlandse online advertentiemarkt

update De Nederlandse online advertentiemarkt is in de eerste twee maanden van dit jaar fors teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode in 2001. Dat blijkt uit cijfers van bureau BBC De Media. In tegenstelling tot de VS zijn ook de vooruitzichten voorlopig somber.

In januari en februari 2001 bedroegen de online reclamebestedingen ruim vier miljoen euro. De eerste twee maanden van dit jaar werd er volgens de becijfering van BBC De Media voor slechts 2,6 miljoen euro op internet geadverteerd: een teruggang van bijna 36 procent. Vooral in februari 2002 stortte de online advertentiemarkt in: van ruim 2 miljoen euro vorig jaar naar 1,1 miljoen euro in dit jaar.

John Dix, onderzoeker bij BBC De Media, heeft geen verklaring voor de teleurstellende cijfers. Ook over de toekomst is hij voorzichtig. "Ik heb vooralsnog geen enkele indicatie dat de uitgaven voor online reclame zullen aantrekken." Erik Braam van adverterteerdersorganisatie Interactive Advertising Bureau zegt "wel het gevoel te hebben dat de markt aantrekt".

De toekomstperspectieven in de VS lijken positiever. In een onderzoek van bureau eMarketer samen met Forbes.com wordt gesteld dat de markt voor online advertenties dit jaar met elf procent zal stijgen. In 2001 was de online advertentiemarkt met precies hetzelfde percentage ingezakt. De bestedingen groeien in 2002 van 7,3 miljard dollar naar 8,1 miljard dollar dit jaar.

De onderzoekers verwachten dat er in 2005 in de VS voor 13,5 miljard dollar online wordt geadverteerd. Belangrijke oorzaken daarvan zijn de groei van het aantal internetters met een hoog inkomen en de toename van het aantal breedbandaansluitingen.

De Amerikaanse online advertentiemarkt is niet alleen in absolute aantallen groter dan die in ons land. Advertenties op internet zijn in de VS goed voor 3,1 procent van de totale reclamebestedingen. In Nederland was dat vorig jaar minder dan 1 procent.

Deel dit bericht

5 Reacties

Anoniem

Ik wens de Adlink/Doubleclick combinatie veel succes. Lijkt me nu een moeilijk verhaal om van 2 verliesgevende partijen een winstgevend verhaal te maken. Eerst een berg mensen er voor veel geld uit sturen, vervolgens nieuwe mensen aannemen en dat allemaal in een "zwaar tegenvallende" markt. Hoge en stijgende Dart CPM kosten en minder opbrengsten. Geef ze nog 6 maanden en dan zijn in NL alleen nog de performance based partijen actief (inderdaad, de partijen waar de heren Otto en Seelen jaren lang op hebben af gegegeven).

Jan Sellis

Wat mij opviel bij adlink was het gebrek aan vernieuwing. Men bleef maar vasthouden aan het mislukte betalen per view principe. Voor veel bedrijven werkt dit gewoon niet. Verder werd er totaal geen gebruik gemaakt van het goed targeten van advertenties, terwijl enkele sites zich hier uitstekend voor leenden. Ik heb het gevoel dat ze daar gewoon op een stoel zitten, en wachten tot er iemand wil adverteren. Nee, het realisme komt terug. Online advertenties plaatsen is maar voor weinig bedrijven echt interessant.

Marcel

Bijna iedere site-exploitant heeft zich tegenwoordig wel ingelaten met het verkopen van de advertentieruimte voor een lagere prijs dan die vermeld wordt op de ratecard van de desbetreffende partij. Regelmatig wordt advertentieruimte voor een fractie van de ratecard waarde verkocht. Natuurlijk moet je onverkochte ruimte op een of andere manier verkopen, maar of het nou de goede manier is om dat tegen bodemprijzen te doen?Kortom: als je als markt niet een aantal goede afspraken maakt dan loop je naast je concurrent ook jezelf te vernaggelen en is het wachten tot er in deze markt ook weer de nodige partijen klappen!

Ed Mat

"Kortom: als je als markt niet een aantal goede afspraken maakt dan loop je naast je concurrent ook jezelf te vernaggelen en is het wachten tot er in deze markt ook weer de nodige partijen klappen!" Wauw! Marcel voelt wel wat voor prijsafspraken. Cool! uhhh… wel eens gehoord van de Nma?

Remco van der Pluijm

Ik vraag me af of online advertenties die op basis van 'no cure no pay' op duizenden Nederlandse websites worden vertoond in de vorm van banners, tekstlinks en in e-mailnieuwsbrieven ook meegenomen worden in deze berekeningen. Bij deze advertenties wordt op basis van een transactie een vergoeding betaalt aan de website-exploitant (via affiliateprogramma's en andere bannernetwerken). Dit wordt ook wel CPL (Cost Per Lead) of CPA (Cost Per Action) genoemd. Deze manier van performance based adverteren is enorm in opkomst en is voor ieder bedrijf interessant gezien het feit dat er geen risico aan verbonden is. De strijd tussen CPM (kosten per duizend vertoningen) en CPL gaat door en wordt uiteindelijk beslist in het voordeel van CPL. Het succes van campagnes is namelijk eenvoudig te meten aan de hand van verkoopgerelateerde cijfers, want daar gaat het toch uiteindelijk allemaal om en kostenbesparing op traditionele en dure reclamecampagnes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond