Deel dit artikel
-

Forrester: succes i-Mode essentieel voor KPN Mobile

KPN Mobile – goed voor eenderde van de omzet van KPN – staat of valt met het moeizaam verlopende i-Mode, meent Forrester Research. De mobiele datadienst kan echter alleen een succes worden als KPN komt met een pre-paid abonnementsvorm en meer reclame maakt voor zijn 'conversational content-diensten'. KPN presenteert dinsdag zijn halfjaarcijfers.

"KPN Mobile valt of staat met i-Mode", stelt analiste Michelle de Lussanet van Forrester tegenover Emerce. "De verkoop van i-Mode- toestellen en abonnementen verloopt redelijk moeizaam." KPN Mobile is op haar beurt een belangrijk onderdeel van het hele bedrijf, goed voor ongeveer eenderde van de omzet van KPN. Daarmee is ook het welslagen van i-Mode van immens belang voor het succes van KPN.

Vorige week berichtte KPN dat het tot nu toe in Nederland 23.000 i-Mode-klanten wist te strikken. Analiste De Lussanet denkt dat het "heel lastig maar niet onmogelijk" wordt voor KPN om voor het eind van dit jaar zijn doelstelling van 100.000 Nederlandse i-Mode klanten te behalen. Zij twijfelt echter zeer aan KPN's target om in 2003 in Nederland, Duitsland en België een miljoen gebruikers van de mobiele datadienst te hebben. In Duitsland heeft KPN's dochter E-Plus momenteel een kleine 80.000 klanten. In het derde Europese land waar KPN i-Mode wil aanbieden, België, moet de uitrol ervan nog beginnen.

De druk voor KPN, dat i-Mode ooit relativeerde als "een experiment", is volgens de Forrester-analiste des te groter omdat het geen alternatief heeft voor de dienst. De Lussanet: "We kennen allemaal het verhaal van de enorme schuldenlast door dure licenties en contractuele verplichtingen voor de uitrol van het netwerk. Maar de mobiele markt is zo verzadigd dat de groei alleen nog kan komen uit klanten die meer besteden aan mobiel bellen, SMS-en en gebruik maken van nieuwe datadiensten."

Die urgentie blijkt uit de intensieve reclamecampagne voor i-Mode en de forse kortingen die KPN op i-Mode geeft. Door de 100 euro (van 199 voor 99 euro) die KPN daarbij weggeeft zal het bedrijf zijn klanten langer aan moeten houden voor zij winstgevend worden, aldus De Lussanet. Bovendien moeten die intensief gebruik gaan maken van hun toestel, meent de analiste, die zegt hiervoor geen precieze rekenvoorbeelden te kunnen geven. De Lussanet: "KPN is in feite klanten aan het kopen." Die klanten zijn gezien de economische malaise niet zo happig om zo'n toestel te kopen. Bovendien blijken veel Nederlanders niet zo maar van abonnement te willen veranderen, denkt de analiste.

De Lussanet vindt KPN twee fouten maakt ten aanzien van i-Mode. KPN kan met de datadienst verdienen aan de high-end klant die -vaak op kosten van de baas – veel belt. Maar de low-end klant, die interesse kan hebben voor het vele entertainment dat i-Mode biedt, wil in de ogen van de analiste juist een pre-paid abonnementsvorm. De Lussanet spreekt van een "mismatch". Een dergelijk abonnement voor i-Mode is namelijk nog niet mogelijk.

Daarnaast zou het bedrijf in zijn reclame-uitingen minder de nadruk moeten leggen op pure content, zoals de horoscoop, en meer op "conversational content". Met dat laatste doelt de analiste op interactieve diensten als chatten, instant messaging of picture-messaging. De Lussanet stelde vorige maand in een onderzoek al dat de focus op pure content onverstandig is. Consumenten zouden veel meer uitgeven en willen uitgeven aan conversational content. In 1999 was dat al 101 miljard euro tegenover 89 miljoen euro voor pure content. Een focus op conversational content zou de Europese operators tot 2007 zo'n 104 miljard euro opleveren, verwacht Forrester.

Deel dit bericht

10 Reacties

Jerome

"De Lussanet stelde vorige maand in een onderzoek al dat de focus op pure content onverstandig is. Consumenten zouden veel meer uitgeven en willen uitgeven aan conversational content." Right, en wat staat er bovenaan het i-mode top-10 lijstje? Weer, nieuws…

Richard Lamb

Wat een geweldig goed artikel over KPN Mobile en i-Mode! Tot deze conclusies was ik zelf inmiddels ook gekomen maar ik vond tot op heden geen gehoor. De grote fout die rond i-Mode wordt gemaakt, is dat men nog steeds veel te dicht op het product zit met de marketing-activiteiten. Mensen hebben in hun leven meer te doen dan zich te verdiepen in hun mobiele telefoon en de mogelijkheden van i-Mode. Laat zien waarom i-Mode het leven echt makkelijker zou maken. Als je dat voor elkaar krijgt is er sprake van een groot voordeel in gebruiksgemak. Men koopt geen telefoon maar men wil communiceren en daar heeft wellicht een i-Mode toestel voor nodig. Niet andersom.

Marcel Dol

Op veel punten ben ik het eens met Forrester dat I-Mode nog een aantal grote hordes te nemen heeft voordat het een marktbreed succes zal worden. In tegenstelling tot Michelle denk ik echter niet dat op korte termijn veel verwacht mag worden van 'conversational content'. Voordat de genoemde interactieve 'person-to-person' diensten succesvol kunnen worden zal eerst een aanzienlijke klantengroep opgebouwd moeten worden. SMS (en mobiel bellen in het algemeen) sloeg pas op grote schaal aan nadat een bepaalde kritische massa van gebruikers was bereikt. Bovendien heeft KPN er waarschijnlijk niet veel belang bij om de hoge winstmarges die op SMS worden gemaakt om zeep te helpen met veel goedkopere interactieve I-Mode diensten. Daarom verwacht ik persoonlijk op korte termijn meer van zogenaamde 'application-to-person' diensten. Eindgebruiker-onderzoek van CMA en Fource heeft aangetoond dat hierbij 'pay-per-use' (iets anders dan prepaid) afreken modellen geprefereerd worden voor specifieke contentdiensten. Met name bij veelvuldig en onvoorspelbaar gebruik van contentdiensten wordt de voorkeur gegeven aan een abonnementsvorm. Pure contentdiensten vormen op dit moment verreweg het grootste deel van de diensten op I-Mode. De kracht van het I-Mode business model zit vooral in het grote aantal contentproviders. Met name partijen met een groot klantbereik, bijvoorbeeld uit de media (bv. Volkskrant, Yorin), automotive (bv ANWB) of bank wereld, zijn belangrijk voor de gezamelijke marketing van I-Mode. Als KPN ook de niet-officiele I-Mode sites goed weet te stimuleren met een simpel en veilig afrekenmodel, denk ik dat de populariteit van I-Mode stevig op kan lopen. Zoals het PC internet ons al jaren leert, is er geen lucratievere vorm van betaalde content dan vieze plaatjes. Ik raad werkgevers dan ook aan om goede afspraken te maken over de GPRS kosten van hun I-Mode gebruikende werknemers! PS. De subsidie voor het huidige I-Mode toestel is niet de gestelde 100 euro maar zelfs maximaal 450 euro (de prijs zonder abonnement – de verkoopprijs bij het zwaarste abonnement).

Koos Koets

Hebben we nou nog niet door dat het merendeel van de gadgetfreaks niet voor I-MODE kiest maar voor PocketPC oplossingen, mensen willen niet vast zitten aan een beperkt protocol en een toestel waar je weinig mee kan. Je ziet dan ook dat de voornaamste target groep helemaal niet zo een ding wil hebben, waarom downgraden naar een beperkt apparaat als je al iets goeds hebt? Zeker omdat het een eitje is om via een handheld te communiceren. Helaas vrees ik dat het hele I-MODE binnen een jaartje doodbloed.

mobilefreak

Nounou, nog geen 16 maanden geleden had iedereen wel zo'n dingetje willen hebben. Harstikke tof zo'n toestelletje, eindelijk van dat suffe gepiep af als je een smsje of belletje krijgt. Volgens mij wordt men snel oud als je je internetdroom hebt zien verwateren of zo, alleen maar kniesoren hier. Wees es de eerste zoals 'vroeger' . Kom op zeg, een palmpje heeft net zoveel toegevoegde waarde als je imode toestel. leuk speelgoed voor de boys/Wa de boer nie kent… Tip: koop alvast een Imac want Apple gaat leuke dingen doen met mn Wifi netwerkje en mobieltjes.

Mike

Ik vind I-mode echt een voorbeeld van hoe het NIET moet, eerst Eur. 199,- , nu Eur. 99,- en straks voor niks, geven ze ze gratis weg. Denk je nu echt dat de consument dat ding gaat kopen voor Eur. 99,- nadat ze Eur. 100,- afgeprijsd zijn? Men wacht gewoon op de volgende stap. Persoonlijk lig ik niet te wachten op I-mode, plattegrond, het weer, horoscoop, daar ligt toch niemand op te wachten! De doelgroep heeft van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de beschikking over teletekst / internet en krant, zij het prive of werk. Nee , I-mode is binnen een jaar uitgestorven bij gebrek aan belangstelling, Sad but True. En dan hebben we nog UMTS? Net of we met z'n allen in ca. 2006 gaan kijken naar een film etc. op zo'n klein ***schermpje. Nee, blijf bij je CORE business. Mobiel is en blijft gewoon BELLEN! Niet meer en niet minder.

I-moot

Koos, zo beperkt vind ik mijn I-mode niet. Acceptatie komt volgens mij niet door mensen die de protocollen kennen, maar door handige, leuke en interessante dingen die je ermee kan. Ik vind het heel handig, perfect geluid, always-on en programmeer vanaf het terras zelfs mijn video tegenwoordig. Tegen mijn verwachting in vallen de kosten op zich wel mee. KPN laat de barriere voor aanschaf van het toestel ook steeds verder zakken, waardoor acceptatie zal volgen denk ik. Vast niet overnight, maar dat was met SMS ook niet, en wie had nou gedacht dat half NL op 10 toetsen ging zitten communiceren in deze high-tech tijd.

Koos Koets

I-moot: Het is wel degelijk beperkt als je dat vergelijkt met PocketPC, om voorbeeld te geven, 's morgens zet ik mijn computer aan, binnen 2 minuten zijn mijn Mail, Agenda en alle andere zaken gesynchroniseerd. Via Avantgo worden al mijn favoriete sites ook geladen naar mijn pocketpc, zodat ik zonder dat ik daarvoor hoef te betalen lekker kan surfen in de trein, en dat ook nog met super snelheid, immers het staat al op mijn handheld. Een ander groot voordeel zijn de opslagmogelijkheden, via compactflash sla ik complete films op dan wel hele cd's. Wat nou ringtones? Screensavers? Ik ben het met je eens dat I-Mode aardig kan zijn voor de mensen die alleen beetje willen mailen, weer bekijken. Maar punt is dat mensen al snel meer willen, en met I-Mode loop je dan al snel tegen beperkingen aan. En daar kom je nu op een heikel punt, I-Mode is over 1,5 jaar een verouderde techniek, en zoals jij en ik weten is dat niet lang genoeg om de enorme investeringen terug te verdienen. Enige manier wat ik kan bedenken om I-Mode een boost te geven is te werken met FlatFee abbonementen. Waarom? Op die manier kan je ontzettend veel fanatieke sms'ers naar je toe trekken. En SMS is nou markt waar je wel veel gebruikers vandaan kan trekken.

I-moot

Koos, voor een deel vergelijk je appels met peren. Het aardige van I-mode is dat ik always on-line ben. Handig voor mail en agenda, en je ziet nieuwe handige diensten ontstaan als Vodio.com. AvantGo is wel aardig, maar outdated nieuws lezen doe ik niet (ik zit bovendien nooit in de trein… 🙂 Of I-Mode zo snel veroudert weet ik zo net nog niet. Voorlopig zie ik UMTS aanbieders alleen maar uitstellen, dus I-Mode kan wel eens veel langer de tijd krijgen.

Koos Koets

I-moot: Via PPC kan je ook gewoon always on zijn, de nieuwere modellen hebben bluetooth ingebouwd, en met een gprs telefoon met bluetooth ben je dan ook always on. Gedeeltelijk heb je wel gelijk dat beiden niet helemaal te vergelijken zijn, echter qua doelgroep wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond