Deel dit artikel
-

E-mailmarketing Wehkamp ‘onmisbaar’

Van de bedrijven die aan e-mailmarketing doen worden Wehkamp en Airmiles door internetters het meest gewaardeerd. Dit kwam naar voren in onderzoek gepresenteerd tijdens een congres over e-mail marketing. Financiële instellingen zitten in een spam-gevoelige sector, zo blijkt.

De deelnemerslijst van de 'eerste nationale e-mail marketing conferentie' telde rond de honderdveertig namen. Behalve cases en peptalk kregen de aanwezigen ook wat onderzoeksresultaten voorgeschoteld, door zowel e-mailmarketingbedrijf RapidSugar als onderzoeksbureau E-moti Research.

RapidSugar presenteerde gegevens die normaal gesproken alleen voor intern gebruik zijn bestemd. Het ondervraagt sinds enkele maanden frequent honderdzestig bedrijven uit diverse sectoren naar activiteiten rond e-mailmarketing. 82 procent van deze bedrijven blijkt op de site e-mailadressen te verzamelen, 45 procent van hen doet dit om aan e-mailmarketing te gaan doen.

De bedrijven die e-mailadressen verzamelen vragen in 88 procent van de gevallen ook 'additionele gegevens', 75 procent blijkt hiermee aan personalisatie te doen. Dit klinkt indrukwekkender dan het is, regelmatig blijft het beperkt tot alleen de naam in de aanhef van de mail, aldus Bart Pluis, mede-oprichter van RapidSugar.

E-moti Research ging ten rade bij een panel van internetters. Dat zorgt meteen voor enige kleuring van het onderzoeksresultaat, gaf consultant Harald Kerres toe, want wie niets moet hebben van spam zal ook geen vragenlijst in zijn inbox dulden. E-moti ondervroeg afgelopen weekeinde via internet 650 mensen over hun mening rond e-mailmarketing.

Vanuit het fictieve geval dat iemand een nieuw e-mailadres moet nemen werden enkele vragen gesteld over wat zo iemand ermee zou doen. 69 procent geeft aan dat er bedrijven zijn waarvan ze informatie krijgen die ze op hun nieuwe e-mailadres niet willen missen, van deze groep zegt een kwart dat dit is om "op de hoogte te blijven", eenvijfde is bang "aanbiedingen" te missen. Bedrijven waarvan men de mail niet wil missen zijn Wehkamp (12 procent) en Airmiles (9 procent).

Er zijn ook bedrijven die men liever niet meer terugziet in de mailbox, dit zegt 79 procent van de ondervraagden. Een kwart geeft als reden "ik heb niet om deze mail gevraagd", 19 procent krijgt de indruk "dat men mij iets wil verkopen" en 16 procent raakt geïrriteerd omdat het zegt "vaak" met reclamemail van deze bedrijven geconfronteerd te worden. Boosdoeners zijn met name porno (20 procent) en 'geld' (12 procent). Volgens Kerres dienen financiële instellingen rekening te houden met het feit dat ze in een segment zitten waarin andere partijen actief zijn die snel irritatie oproepen, zoals de "get rich quick" bedrijven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond