Deel dit artikel
-

Eenvijfde Europeanen bankiert online

Twintig procent van de Europeanen bankiert momenteel online, een aantal dat de komende vier jaar zal verdubbelen. Nederland telt eind dit jaar 4,9 miljoen internetters die online bankieren. Dit zegt Forrester Research, dat daarmee recente cijfers van Rabobank en SNS Bank onderschrijft.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers een week geleden meldde Rabobank dat het aantal klanten dat via internet bankiert vorig jaar is gegroeid met 55 procent. Het aantal internetspaarrekeningen groeide ook sterk, er was volgens de Rabobank sprake van een verdubbeling tot ongeveer een miljoen internetspaarrekeningen.

Ongeveer gelijktijdig meldde SNS Bank dat het twee maanden na de lancering van zijn zakelijke internetspaarrekening al een half miljard euro toevertrouwd heeft gekregen, zowel van bestaande als nieuwe klanten voor deze spaarvorm. SNS Bank zegt de enige bank te zijn met een dergelijke internetspaarrekening voor de zakelijke markt, die evenals de particuliere variant met name aantrekkelijk is vanwege de hoge rente. SNS Bank geeft bovendien een 'dertiende maand bonusrente'.

Volgens Forrester Research bankiert momenteel twintig procent van de Europeanen online, een aantal dat in 2007 verdubbeld zal zijn. In Nederland groeide het aantal mensen dat via internet bankiert vorig jaar met zestig procent. Dit jaar zullen volgens Forrester 4,9 miljoen Nederlanders via internet bankieren, een aantal dat zal stijgen naar 6,8 miljoen in 2007. De groei afgelopen jaar wordt door het onderzoeksbureau met name toegeschreven aan sterkere inspanningen van banken om klanten over te halen online te bankieren, in Nederland wordt in dat verband ABN AMRO genoemd, dat tevens een flink aantal kantoren sloot.

Deel dit bericht

8 Reacties

Timothy 'Diogenes' Isher

Onlangs ontving ik van mijn bank (de Fortis bank) een brochure waarin met veel bombarie de mogelijkheid om te gaan thuibankieren werd aangeboden. Dat leek mij een uitkomst, omdat ik door mijn werk door de weeks overdag geen tijd heb om naar het bankkantoor te gaan om mijn bankzaken te regelen. Maar wie schets mijn verbazing en afkeer toen uit de kleine lettertjes bleek dat dit "prachtige" thuisbakieren alleen mogelijk was met micro$oft-systemen, bij voorkeur xp!Er stond zelfs bij dat het niet mogelijk was deel te nemen met een Apple Mac! Kortom, zij verplichten hun klanten een hoogst onveilig en veel te duur systeem te gebruiken dat ook nog eens van een dubieuse monopolist vandaan komt. Het werd zelfs nog veel mooier toen ik hun site op wilde gaan: "Helaas ondersteunt deze site niet uw browsertype. Deze site is geschikt voor Microsoft Internet Explorer versie 5.0 of hoger. U kunt deze browser downloaden vanaf http://www.microsoft.com" Deze mededeling stelde dus dat mijn onder Linux werkende Opera, Mozilla en Konqueror browsers niet welkom waren, het is dus een strikte MS-only site. Lekker klantvriendelijk om te dwingen een voor bankzaken absoluut ongeschikt en onbeveiligbaar systeem te gebruiken!

Sacha Prins

Tim, dit was mij ook al opgevallen. Ik kan je overgens het Internetbankieren van ABNAMRO en ING aanraden (ik denk ook Postbank), die zijn namelijk 100% internet, en werken met elke fatsoenlijke browser op elk fatsoenlijk OS. Ik denk dat Fortis zichzelf in de vingers snijdt, en op niet al te lange termijn met een 'oplossing' komt, anders dan verliest hun internetbankieren een hoop van zijn charme. Je moet maar zo denken, bankieren is een homogene dienst waarbij, zeker nu ze allemaal de gang naar het internet maken, alle banken volledig voor elkaar inwisselbaar zijn.

Marcel van Erk

Tot mijn spijt moet ik je mededelen dat ook de Postbank niet werkt met girotel online onder linux. Alles werkt, totdat je je transactie wilt doorgeven, dan krijg je een java-applet error. Blijkbaar hebben de programmeurs bij de Postbank zich niet aan de Java standaard gehouden en naar de verminkte Microsoft variant geprogrammeerd. De ING is vaag. In hun specificaties staat bij benodigdheden een IE of netscape browser en : Besturingsprogramma Windows 95 of hoger of Windows NT 4.0 of hoger. Nu sla ik persoonlijk linux hoger aan, maar dat is niet wat ze bedoelen. Als je bij hen in de FAQ kijkt zie je staan dat op een Mac het ook werkt. Maar dat valt niet onder die specificaties toch? Erg verwarrend. Maar Linux werkt wellicht wel, maar is niet officieel ondersteund en kan dus bij de eerstvolgende update van hun pagina's niet meer werken. Zelfde geintje voor de abn-amro : Internet Explorer 4.01 en Netscape 4.08 (of hogere versies) voor de besturingssystemen win9x, winME , Windows XP, Windows NT en Windows 2000 Internet Explorer 5 en Netscape 6.0 (of hogere versies) voor de besturingssystemen Mac OS9 of hoger. Dus niet officieel ondersteund, dus kan ineens niet meer werken en je hebt geen poot om op te staan. Ikzelf heb Postbank en heb hen een mail gestuurd met een klacht, en kreeg een standaardmail over de Mac terug. Zucht. Ik wil graag van bank veranderen als hun online bankieren WEL werkt, maar alleen als zij het ook officieel ondersteunen, want anders kan ik straks elk half jaar wisselen van bank. Bij de postbank kun je je acceptgirootjes GRATIS laten verwerken. Girotel-online kost je een (klein) bedrag per maand. Het is voor hen ook nog makkelijker en waarschijnlijk goedkoper, maar een windows-licentie vind ik een wat te dure versie van online bankieren. En laten we het niet over de veiligheid hebben…

Jeroen Gerits

Ik vind het niet gek dat de banken zoveel online klanten hebben. Ik zit zelf bij de Rabo, daar dwingen ze internetbankieren gewoon af. Bij ieder bezoek of telefoontje naar de bank wordt je erop gewezen dat het internet bankieren toch allemaal veel makelijker gaat! Vind je het gek, je kan alleen nog maar op bezoek op afspraak (tussen 9-5), geen kas transacties meer mogelijk en 1x per maand afschrift ipv wekelijks. Naar mijn inzien zijn dit allemaal maatregelen om mensen te frusteren en vervolgens wijzen op hun zo fantastische internet bankieren :!@# Want daar is wel alles direct mogelijk!!

marten smidt

het lukt wel, je kunt konqueror gebruiken. onder de instellingen aangeven dat bij contact leggen met de postbank site de browser zich moet identificeren als netscape 4.7… voor MAC OS, nu werk alles oke, naar mijn idee wordt java dan helemaal niet gebruikt succes

Onno Schmidt

Met de indentificatie als netscape 4.7… voor MAC OS in Konqueror werkt het inderdaad.Bedankt voor deze tip Marten. Java wordt natuurlijk wel gebruikt om de betalingen te versturen.

Marcel van Erk

Marten, je bent geweldig ! En ik maar denken dat de Postbank mensen de java verkeerd hebben gebruikt. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Ze checken gewoon op browser/platform die ze officieel ondersteunen. Valt je browser/OS daar niet onder, dan werkt 't niet.Zouden ze je dan al gelijk moeten melden zodra je wilt inloggen eigenlijk. Wel zo netjes. Maarreh… ik ben happy (voor zolang dit werkt). Bedankt ! Marcel van Erk

Mark

Mag ik opmerken dat de SNS bank als enige actief Alternatieven ondersteunt? Linux, met Opera, Firefox Web browser "x" wordt onderhand actief ondersteunt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond