Deel dit artikel
-

ANWB stapt uit navigatie

De ANWB stopt per direct met het aanbieden van zijn navigatieproducten Engin (pocket pc) en Enginyoy (mobiele telefoon). Het laatste product is pas sinds april dit jaar op de markt. De ANWB zegt dat het niet kon concurreren met andere aanbieders en dat de animo voor extra diensten tegenviel.

Bij de introductie van de Enginyoy meldde de ANWB nog dat het dit jaar op 35 duizend verkochte pakketten voor de Enginyoy rekende. Het product werd met veel tamtam gelanceerd en werd ondersteund met een omvangrijke reclamecampagne. Hoeveel klanten de ANWB voor de Enginyoy heeft wil het niet zeggen.

Engin, het navigatiepakket voor de pocket-pc, werd in 1993 gelanceerd en kreeg begin vorig jaar een update (Engin 4). Ook over het aantal klanten voor Engin wil Monique van der Sanden, verantwoordelijk voor de navigatieproducten bij de ANWB, niets zeggen.

“Wanneer je op de markt voor navigatie mee wil spelen moet je dat op Europese schaal of wereldwijd doen, zo merkten we. Dat lag niet binnen onze ambitie”, verklaart Van der Sanden. “Een tweede reden voor het direct stopzetten is dat de vraag naar content en services rondom de producten niet hoog was. Er was weinig bereidheid om daarvoor te betalen.” Het gaat hierbij om bijvoorbeeld extra informatie die toegevoegd kan worden aan de navigatiesoftware, zoals lokaties van restaurants. 

De ANWB wil niet vertellen hoeveel het mislukte avontuur op de markt voor navigatie heeft gekost. “We hebben besloten over de financiële aspecten geen mededelingen te doen”,  zegt Van der Sanden.

De klanten van Enginyoy en Engin worden deze week nog op de hoogte gesteld. Medewerkers van Engin kregen het nieuws vanochtend te horen, zo meldt de website PocketPC-Club. Op de sites van zowel Engin als Enginyoy is al wel een verklaring te lezen van de ANWB. “We zoeken voor de gebruikers een passende oplossing”, zegt Van der Sanden. Of dit overheveling van het klantenbestand naar een concurrent betekent (zoals TomTom) kon ze nog niet zeggen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Peter

Het hele probleem is dat ANWB net zijn monopoly positie kwijt is en nog niet weet hoe het zich moet gedragen in deze situatie. Kort gezegd: ANWB overschat zich zelf wederom (na oa Route Mobiel)

Jonathan Marks

ANWB really has lost its way. Has anyone EVER read the Kampioen, or do you chuck it out with the trash as soon as it arrives. No, these guys need to move into the 21 century fast. Partnerships, not this kind of stupidity.

BASinnic

Well, I read the "Sniptip van de Week" first. Just to get a good laugh before I chuck it out.In general, the section with letters from readers is hilarious.

Het Geweten

@Peter,Lekker kortzichtige reactie. De ANWB is meer dan alleen maar de wegenwacht, en heeft inderdaad op dat gebied een nieuwe speler op de markt moeten verwelkomen en die nieuwe speler moet zich ook nog bewijzen als duurzame, kwalitatief goede marktpartij. De ANWB heeft nog veel meer: reisbureau, assurantien, belangenbehartiging enz enz). een aantal van die activiteiten is uiterst succesvol. Hoezo heeft de ANWB zich WEDEROM overschat? Waar hebben ze zich de vorige keer overschat?Ik ga hier niet de ANWB idealiseren, integendeel…volgens mij zit er nogal wat vet daar wat weggesneden kan worden (eigen contatering na enige recente bezoeken aan het ANWB hoofdkantoor), maar jouw reactie vind ik, mild gezegd, wat ongenuanceerd. 

at

Ga een eind mee met Het Geweten. Ik denk echter dat de ANWB terug moet naar de basics van de vereniging: Service en hulpoverlenen, de weg wijzen, scherp inkopen en informeren. Geen stand alone tankstations beginnen of navigatiediensten aanbieden. Wel bemiddelen en kwantum korting regelen bij bijvoorbeeld Shell of Tom Tom.

edwin duys

Denk hier ook wat genuanceerder over. ANWB heeft een aantal prachtige uitgangspunten: een bestand van miljoenen leden en het imago van een ideele vereniging. Denk dat vanuit deze grondgedachte soms beslissingen worden genomen om als ANWB zelfstandig nieuwe markten open te laten breken die buiten de competentie van ANWB liggen. Zo ook met Engin. De hardwaremarkt had ANWB lekker moeten laten liggen. ANWB is juist sterk in de benodigde content en bewegwijzering (zo zijn ze ooit begonnen). Partneren is hierin het sleutelwoord.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond