Deel dit artikel
-

Omroepen oriënteren zich op on demand-tv

Ruim vijfduizend kijkers in Engeland nemen deel aan een experimentele online breedband dienst van de BBC, BBC iMP. De dienst, die volgend jaar officieel gelanceerd wordt, is vergelijkbaar met “Uitzending Gemist” van de publieke omroep, zij het dat kijkers meer dan 500 programma's kunnen opvragen tot zeven dagen na uitzending. Dat vertelde Jana Bennett van de BBC woensdag op het jaarlijkse Omroepcongres in Bussum. Het congres stond grotendeels in het teken van digitale televisie.

iMP is tot nu toe de meest innovatieve on demand technologie voor internet. De uitzendingen worden niet ’gestreamed’, maar kijkers halen via peer to peer technologie bestanden op die ze vervolgens kunnen afspelen. DRM software zorgt ervoor dat de programma’s zeven dagen na uitzending niet meer bekeken kunnen worden. Gebruikers moeten overigens wel speciale software installeren, die ook alleen in Engeland zal werken.

De BBC is pas sinds vorig jaar bezig met video on demand diensten op internet. In 2004 konden onder meer hoogtepunten van de Olympische Spelen worden teruggekeken. On demand diensten zijn nog niet beschikbaar via Free View, de populaire digitale decoder (DIE) al wel toegang biedt tot interactieve televisieprogramma’s.

De commerciële omroep is zich nog aan het oriënteren op on demand diensten. “We hebben er naar gekeken, maar we denken niet dat er veel mensen zijn die aflevering 25 van Over De Rooie nog eens willen zien,” reageerde Patrick Tillieux, voorzitter SBS Broadcasting, op vragen in Bussum. Ronald Goes van Talpa TV is daarentegen juist erg te spreken over het onderdeel Programma gemist, dat op de website van Talpa wordt aangeboden. Daarvan wordt volgens Goes enorm veel gebruik gemaakt, net als van de livestreams. “Kijkers nemen dagelijks zo’n 500.000 streams af.”

Marcus Englert, directeur Diversification van ProSiebenSat.1, gelooft niet in het onmiddellijke succes van on demand. “We moeten met dit soort diensten in elk geval naar het televisietoestel zelf, niet naar de pc,” vertelde hij.

In Nederland zijn Versatel, KPN en chellomedia Benelux bezig met on demand televisie via ADSL of de kabel. Bij Versatel kunnen kijkers nu al voetbalwedstrijden opvragen, KPN komt nog dit jaar met IPTV, een Versatel-achtige dienst via ADSL2+ wordt aangeboden. “Straks heb je geen VARA meer, maar een socialistische elektronische programmagids,” sprak Michiel Buitelaar van KPN.

De omroepen, kabel- en telecombedrijven ontwikkelen de diensten temidden van enorme veranderingen. Op het Omroepcongres gonsde het woensdag van de overnamegeruchten. ProSiebenSat, het grootste commerciële televisiebedrijf in Duitsland, zou een belang willen nemen in Talpa TV, zo werd gefluisterd. Voorlopig is het Axel Springer, de grootste krantenuitgever van Europa, die voor 2,47 miljard euro een meerderheidsaandeel in ProSiebenSat.1 heeft genomen.

Directeur Ronald Goes van Talpa tv stak niet onder stoelen of banken dat zijn organisatie interesse heeft voor SBS om een tweede televisiekanaal te realiseren, “hoewel we ook alternatieve exploitatievormen onderzoeken”. Ook RTL Nederland heeft geprobeerd om SBS over te nemen, zo vertelde Fons van Westerloo, die zelf directeur was van SBS. Vorige maand stegen de aandelen van SBS toen bekend werd dat er potentiële kopers voor de televisiezender waren, waaronder News Corp, RTL Group en Talpa. De verwachting is dat de Britse investeerder Permira en het Amerikaanse KKR (Kohlberg Kravis Roberts & Co), die onlangs de aandelen van het bedrijf hebben overgenomen, SBS willen doorverkopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond