Deel dit artikel
-

Telegraaf neemt minderheidsbelang in M-Media

De Telegraaf Media Groep heeft een 40 procent's belang genomen in Media Librium, het moederbedrijf van M-Media. De laatste is gespecialiseerd in narrowcasting en verzorgt een narrowcasting-concept in de Nederlandse vestigingen van McDonalds. Hoveel De Telegraaf betaalt voor het belang, is niet bekendgemaakt.

Het zijn de eerste stappen die De Telegraaf maakt op het gebied van narrowcasting. Het bedrijf is naarstig op zoek naar alternatieve middelen om inkomsten binnen te krijgen. De marges op de advertenties in de papieren krant staan onder druk en de inkomsten lopen terug.

De Telegraaf Media Groep (TMG) neemt het belang in Media Librium per november 2005. Media Librium heeft zich gespecialiseerd in ontwikkeling en exploitatie van inhoud (content) op digitale schermen en in het koppelen van deze schermen aan back-office systemen (zoals bedrijfsnetwerken en voorraadsystemen). Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste methodieken waaronder narrowcasting (het bereiken van specifieke doelgroepen met speciaal op hen toegespitste informatie via digitale schermen).

M-Media, het dochterbedrijf van Media Librium, verzorgt sinds september 2004 voor de McDonald’s vestigingen in Nederland een narrowcasting netwerk, onder meer bestaande uit het televisiekanaal Channel-M en digitale abri’s. Bezoekers van McDonald’s worden via de schermen geïnformeerd over allerhande zaken, waarbij ook (externe) adverteerders de mogelijkheid hebben om reclame uit te zenden. De schermen worden individueel aangestuurd, om aldus de inhoud aan te passen naar bijvoorbeeld locatie, tijdstip van de dag en het weer. Daarnaast exploiteert M-Media volgens een vergelijkbaar concept digitale schermen in enkele winkelcentra.

“Met deze investering krijgt TMG toegang tot een nieuw mediumtype met een advertentiemarkt die sterk in ontwikkeling is. Daarnaast biedt Media Librium aan TMG een platform om haar inhoud naar bestaande en nieuwe doelgroepen te distribueren en haar merken te promoten”, aldus Ad Swartjes, voorzitter van de raad van bestuur van TMG.  Tijmen Bos, CEO van Media Librium: “Met TMG als aandeelhouder kan Media Librium zowel haar bestaande diensten versterken als nieuwe ontwikkelen in Nederland en het buitenland”. 

Het geld dat Bos krijgt van De Telegraaf ssteekt hij terug in het bedrijf. “Met het geld dat we hiermee ophalen willen we inze groei versnellen. Er liggen een aantal aanvragen van nieuwe klanten, maar om die allemaal aan te sluiten moet je wel de benodigde middelen hebben. Mede dankzij De Telegraaf hebben we die nu ook,” aldus Bos in een eerste reactie. Hoeveel geld hij nbodig denkte te hebben voor nieuwe projecten en hoeveel geld hij heeft gekregen voor het belang wil Bos niet vertellen. Evemin wil hij kwijt wat de omzet is van M-Media.

Moederbedrijf Media Librium, is gevestigd in Amsterdam Zuidoost, is gestart in januari 2004 en telt inmiddels 22 medewerkers. Het bedrijf heeft zijn zinnen ook op het buitenland gezet. Zo zijn er al plannen voor Duitsland (ook McDonalds) en voor Tsjechie.

Deel dit bericht

1 Reactie

Narrowcaster

Verstandig van de Telegraaf. McMedia, knap gedaan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond