Deel dit artikel
-

‘Adverteerders willen samenwerking digitale tv’

Aanbieders van digitale tv moeten samen met adverteerders een methodiek ontwikkelen die het mogelijk maakt om advertentiecontent tegelijk op alle 'digitale kanalen' kwijt te kunnen. Dat zegt Beer Flik, die voor de Bond van Adverteerders (BVA) zich onder meer bezighoudt met de ontwikkelingen op het gebied van digitale tv.

“Ik geloof het meeste in een samenwerking waarin zowel grote infrastructuurbedrijven als UPC, KPN, Versatel en Tiscali als adverteerders zitten,” vertelt Beer. Omdat digitale televisie in Nederland op dit moment nog in de kinderschoenen staat, is het volgens hem zaak om nu al met een dergelijke samenwerking te beginnen. “Als je te afwachtend bent kan één partij heel veel macht krijgen.” Hij noemt het voorbeeld van ‘digitale koploper’ het Verenigd Koninkrijk waar aanbieder Sky Digital volgens hem een veel te machtige positie heeft.

Het is niet in het belang van Sky dat digitale televisie veel interactieve functies heeft, legt Flik uit. “Als een kijker tijdens een commercial op de rode knop van de afstandbediening drukt om zo naar een achterliggende pagina van de adverteerder te gaan, dan is de kijker weg. Dat beschouwt Sky als nadelig.”
In het Verenigd Koninkrijk heeft Flik gezien dat adverteerders nog veelal werken met reclamebureaus die zich richten op het maken van traditionele reclamespotjes. De verhaallijn van zulke spotjes leidt vaak niet tot interactie, vertelt hij. Daardoor drukken maar weinig gebruikers op de ‘rode knop’ van de afstandbediening die hen leidt naar een achterliggende ‘pagina’ van de adverteerder.

Nederland moet een aantal stappen overslaan die in het Verenigd Koninkrijk wél zijn gemaakt, vindt Flik. Wat wél een goede stap zou zijn, is het opzetten van themakanalen van adverteerders. Hij ziet voordelen in IPTV boven digitale tv ‘via de traditionele kabel’, dus het soort digitale tv dat UPC biedt. “Met IPTV heb je veel meer mogelijkheden tot interactie.”

In Nederland ga je twee soorten infrastructuur voor digitale tv krijgen, voorspelt Flik. Hij maakt een scheiding tussen digitale televisie zoals die wordt aangeboden door kabel- en telecombedrijven en televisie die gebruikers rechtstreeks met hun computer van het internet afhalen en eventueel via een mediacentrum bekijken op het televisiescherm. Die laatste vorm van digitale televisie heeft veel meer het karakter van ‘open televisie’, vertelt hij. “Als gebruiker ben je dan niet meer afhankelijk van wat een bedrijf als UPC of KPN aanbiedt.”

Deel dit bericht

2 Reacties

dude

logisch toch

Kiki

Op dit moment ben ik met een afstudeerscriptie bezig over adverteerders en digitale televisie: hoe de adverteerders het beste kunnen inspelen op de digitale tv met de bijpassende reclamevormen… Ik vroeg mij af of iemand misschien meer informatie hierover heeft, of wellicht tipsalvast bedankt, gr KIKI

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond