Deel dit artikel
-

Verkopen online winkels schieten in december omhoog

Online winkels doen dit jaar met de feestdagen goede zaken. Bol.com meldt dat het 60 procent meer sinterklaascadeaus heeft verkocht dan vorig jaar. Met name DVD's en designelektronica gingen de afgelopen dagen als “zoete koek” over de toonbank. Ook Wehkamp meldt tot 70 procent hogere omzetten. Op 24 november startte het postorderbedrijf een kortingsperiode en alleen al op de eerste dag had de website 358.000 bezoekers. Met 1,4 miljoen bezoekers over de totale periode werd een nieuw record gebroken.

Bij Bol.com is de afgelopen maand een sterke stijging te zien in het aantal bezoekers en verkopen in vergelijking met vorige maanden. De recorddag was 29 november, met 150.000 bezoekers en 22.000 bestellingen. Sinds de start in maart 1999 van Bol.com in Nederland zijn meer dan acht miljoen bestellingen afgeleverd. Van de ruim 4 miljoen online kopers in Nederland zijn er 1,8 miljoen klant bij Bol.com. DVD’s waren de best verkochte artikelen bij Wehkamp. Daar werd 157 procent meer omzet geboekt.

In de totale thuiswinkelmarkt in Nederland is sprake van een forse toename van het aantal online kopers. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18 procent.

Volgens WatchMouse, dat een jaarlijks bereikbaarheidsonderzoek naar cadeausites uitvoert, kunnen de winkels de drukte maar moeilijk aan. Slechts drie sites in het onderzoek haalden de maximale 100 procent. Op piektijden raken de servers overbelast en dalen de reactietijden. De bereikbaarheid van Kijkshop, Bart Smit, de Bijenkorf en Wehkamp blijkt verre van optimaal. De score van Wehkamp, 97.27 procent, betekent dat deze site per dag meer dan een half uur slecht bereikbaar is. eBay is het best bereikbaar.

Ook in het buitenland zijn de online verkopen de laatste maanden fors gestegen. Creditkaartmaatschappij Visa meldt een stijging van 26 procent bij de bestedingen van zijn kaarthouders. In de VS zullen dit jaar de online bestedingen (reizen niet meegerekend) stijgen tot 19 miljard dollar in de twee maanden voor kerst, dat is 24 procent meer dan vorig jaar, aldus marktvorser comScore. Met name speelgoed, computergames, kleren en juwelen vinden gretig aftrek.

eBay en Amazon trekken wereldwijd de meeste klanten. Hun assortiment is dan ook flink uitgebreid. Amazon verkocht vorig jaar al meer elektronica dan boeken. Een andere winnaar op de Amerikaanse markt is het warenhuis Wal-Mart, dat pas laat de elektronische snelweg is opgegaan. In Engeland is supermarkt Tesco sterk aan het opkomen na postorderbedrijf Argos.

Volgens Nielsen/NetRatings behoren tot de topverkopers in Europa dit jaar het Duitse Tchibo, OTTO en het Franse Fnac.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rushmore

Het onderzoek van WatchMouse heeft weinig waarde omdat het zich niet specifiek richt op winkeltijden. Dit soort bedrijven zijn meerdere malen per week 's nachts bezig met onderhoud. Dat de site van Bart Smit tussen vier en vijf 's ochtends even niet bereikbaar is wil niet zeggen dat ze de drukte niet aankunnen.

Thomas Joosten

Lang verwacht en toch gekomen, de e-business van onze dromen! Dit is volgens mij het begin. Ook op http://www.m4n.nl waar thuiswinkelorganisaties als Kijkshop, Otto, wehkamp en Vodafone affiliate programma´s aanbieden zie je twee zaken de lucht inschieten. 1) Conversies: aantal aankopen t.o.v. bezoekers. 2) Het bestede bedrag. Hierdoor schiet de "eCPC" omhoog. eCPC is eigenlijk de graadmeter voor e-commerce. eCPC staat voor effectieve kosten per click. Dus de betaalde commissies op verkopen terug gerekend per bezoeker. In feite geeft dit cijfer weer wat de waarde is van bezoekers. Die stijgt nu enorm met wel meer dan 50%. Bij Google adsense wordt het gebruikt om te berekenen wat je maximaal voor een click wil en kan betalen. Een adverteerder rekent terug of hij nog uitkomt voor de clicktarieven die die betaalt. Voor een volledig overzicht van eCPC click op http://www.m4n.nl/programs_advertisers.jsp

Mark Pors

Beste "RushMore", Je hebt gelijk dat als deze fouten gedurende een maintenance periode plaatsvinden, deze statistieken wellicht niet zo relevant zijn. Ik ben even in de logfiles van Bart Smit gedoken, en zie dat alle fouten zijn opgetreden tussen 12 uur 's middags en 9 uur 's avonds, met een piek tussen 7 en 9 uur 's avonds. Dat duidt op problemen gedurende de online piek shopping uren. Indien we alleen de winkeluren in aanmerking zouden nemen, dan zou de uptime van Bart Smit nog slechter uitpakken dan die in de beschikbaarheidsindex staat, omdat er 's nachts niet 1 fout is gemeten. Inzicht in de statistieken is op aanvraag beschikbaar: http://www.watchmouse.com/contact.php  Met vriendelijke groet, Mark PorsCTOWatchMouse bv

Rushmore

Beste Mark, Is het dan niet interessant om dezelfde lijst eens te maken maar dan voor de periode vanaf 6.00 uur 's ochtends tot 1.00 uur 's nachts? De lijst ziet er dan anders uit (je geeft zelf aan dat Bart Smit nog slechter scoort) en geeft een beter beeld. De conclusies die nu aan het onderzoek gehangen worden snijden dan wat meer hout. Rushmore

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond