Deel dit artikel
-

ABN: Consument verwacht slimme retailer

De opkomst van online retail heeft veel gevolgen voor de retailsector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7 procent daalde, steeg de online omzet met 134 procent. Toch liggen er kansen in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen. Dat stelt ABN AMRO in haar vandaag verschenen Visie op Retail 2015.

Online bestedingen beslaan inmiddels bijna 7 procent van alle retailbestedingen, maar ligt in de non-food retail al een stuk hoger door een sterke stijging van online aankopen van een aantal productgroepen. Zo wordt bijna een kwart van de uitgaven aan speelgoed online gedaan en is dit bij kleding al zo’n 15 procent. Bij foodretail is het slechts één procent, hoewel er in 2014 wel een verdubbeling waar te nemen was.

De retailsector heeft niettemin weer perspectief op groei. Na jaren van laagconjunctuur zal het volume volgens de bank weer een stijging laten zien. De kledingbranche, traditioneel conjunctuurgevoelig, kan hier de vruchten van plukken, hoewel de prijsdruk groot zal blijven door een overaanbod van kledingwinkels op de Nederlandse markt.

Technologische innovaties en de rol van internet veranderen consumentenvoorkeuren in een hoog tempo. De consument verwacht een slimme retailer die continu inspeelt op de veranderende wensen op het gebied van persoonlijke benadering, een bijzonder en liefst uniek assortiment, snelheid en dienstverlening. Hierop hebben niet alle retailers een passend antwoord.

De rol van de fysieke winkels verandert; de winkel moet inspireren, niet alleen het assortiment uitstallen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond