Deel dit artikel
-

‘Online retailers laten kansen met interactieve promotieacties liggen’

Van de Nederlandse top 20 van online retailers hebben zowel Blokker als Bol.com de beste digitale promotiestrategie, op de voet gevolgd door Coolblue en Albert Heijn (AH). Dat blijkt uit een nieuw benchmarkrapport van RapidCampaign.

Het rapport vermeldt dat kortingscodes onder twintig winkeliers het meest gebruikte online promotiemiddel zijn: 17 van de 20 gebruiken deze middelen om klanten aan zich te binden. Op de tweede plaats staan prijsvragen, waarvan 10 winkeliers zich bedienen. Slechts een enkeling maakt echter gebruik van enquêtes of meer interactieve promotiemiddelen. En dat is een gemiste kans om klanten te binden en meer omzet te genereren.

Online warenhuizen Bol.com en Blokker eindigen op een gedeelde eerste plaats, met een hoge score (79 procent) dankzij een brede variatie aan promotieacties via verschillende contactmomenten. Maar ook andere partijen maken gebruik van een slimme promotiestrategie via een uitgekiende combinatie van verschillende kanalen. Coolblue wist zijn klanten het meest aan te spreken. Het bedrijf gaf klanten op grote schaal feedback via zijn social media-pagina’s.

Er blijft echter ruimte voor verbetering. KPN en twee kleinere online retailers, Magnetron.nl en Sneeuwkettingen.com, deden het slecht, met een score van respectievelijk 15 en 9 procent. De twee laatstgenoemden voerden het minst succesvolle promotiebeleid, en richtten zich uitsluitend op hun sociale kanalen.

De kortingscode is onder consumenten het populairste promotiemiddel, en de meeste vooraanstaande webwinkeliers lijken zich hiervan goed bewust. Een kortingscode biedt een directe aankoopprikkel en beperkt een potentiële klant niet in zijn aankoopkeuze. Slechts drie van de beoordeelde online winkeliers boden in geen enkele vorm kortingscodes of –bonnen aan.

Vijftien van de 20 winkeliers informeerden klanten via e-mail over hun promotieacties, en dat is volgens de onderzoekers een goede keuze, aangezien dit onder consumenten het meest populaire kanaal is. 18 van de 20 online retailers werken met promotieacties op hun websites, interessant, aangezien dit voor consumenten het op één na populairste kanaal is.

De scores van de 20 meest toonaangevende webwinkeliers liepen uiteen van 79 procent tot slechts 9 procent, met een algeheel gemiddelde van 54,25 procent.

Het volledige rapport: rapicampaign.com/promotiontopurchase

Deel dit bericht

2 Reacties

guus

Wat een onzin, dus een goede digitale promotiestrategie bepaalt dat je met kortingscodes moet werken? En dan blokker vooraanstaand noemen? hahaha..

En het statement dat een kortingscode een directe aankoopprikkel biedt?

de kortingscode kent zijn plek meestal net voor het afrekenmoment. Veel klanten hebben op dat moment al besloten iets te kopen zonder dat ze op de hoogte waren dat er uberhaupt een kortingscode uitgegeven is. Het vervolgens aanbieden van een kortingscodeveld zorgt er in de meeste gevallen juist voor dat klanten getriggerd wordt op zoek te gaan naar een kortingscode.

Serge

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Dit onderzoek is echt zonde van de tijd.

Een bedrijf kan de keuze maken om zich te focussen op een paar kanalen, als blijkt dat die voor hen het beste werken. Dat zegt dan echt nog helemaal niks over hoe succesvol die strategie is en dan is dus het veel te kort door de bocht om dat als een beste of slechte digitale promotiestrategie te kwalificeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond