Deel dit artikel
-

Achthonderdklanten voor ‘betaaldienst’ Klarna in Nederland

Een jaar na de start in Nederland bedient het Zweedse Klarna hier inmiddels achthonderd webwinkels. Hun klanten hoeven niet te betalen als ze online een item kopen, maar krijgen achteraf de factuur thuisgestuurd.

“We nemen het risico van de webwinkels over”, zegt Jens Saltin, die verantwoordelijk is over de Nederlandse activiteiten van Klarna. “Als iemand iets koopt bij een webwinkel hoeft hij enkel zijn adresgegevens te versturen en, na ontvangst van de goederen, ons te betalen. De ondernemer krijgt altijd zijn geld, ongeacht of de consument betaalt of niet.”

Het Zweedse bedrijf ging in 2005 van start toen de oprichters tot de slotsom kwamen dat online winkelen voor de grote massa nog steeds te omslachtig was. Niet iedereen geeft graag zijn creditcardnummer, heeft een random reader bij de hand of wil zijn persoonsgegevens aan onbekende shops afstaan. De Zweden besloten ‘ouderwetse’ facturen een digitaal nieuw leven in te blazen.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!