Deel dit artikel
-

Amazon veruit de grootste etailer in Duitsland

Met een omzet van 4,8 miljard euro is Amazon in Duitsland de grootste webwinkel. De top 100 shops realiseerde in 2012 een omzet van 18,5 miljard euro, een toename van 12,8 procent.

In de toplijst over vorig jaar is Zalando de grootste groeier. Stond de modewinkel in 2011 nog op de twintigste positie, in het jaaroverzicht staat het op de vierde positie met 412 miljoen euro omzet.

Opvallend is dat nummer een Amazon.de in zijn eentje evenveel omzet genereert als de tien volgende bedrijven uit de ranglijst samen.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het EHI Retail Institute. De gerapporteerde bedragen zijn geschoond van retourzendingen, zijn exclusief BTW en melden puur de omzet die via webwinkels tot stand is gekomen. Daarmee gaan de Duitsers zeer grondig te werk, aangezien vergelijkbare toplijsten vaak geen rekening houden met dit soort ‘omzetdrukkende’ cijfers.

Ook opvallend is dat er in de top 20 veel namen staan van winkelketens die al jaren bekend zijn uit de fysieke winkelstraten. Onder hen: C&A, Esprit, H&M en Tchibo.

Waar de top 100 webwinkels gemiddeld een omzetgroei van 12,8 doormaakten, meldt EHI dat de top 1.000 een ‘nog sterkere groei’ zagen. Daar hangt het instituut echter geen cijfers aan. In Nederland is het tegenovergestelde zichtbaar. Hier realiseren de grootste webwinkels een bovengemiddelde groei. De kleinere juist minder.

Foto: wesbran (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond