Deel dit artikel
-

Associatie voor neuromarketeers opgericht

Op het eerste neuromarketing wereldcongres in Amsterdam is de oprichting van een eigen associatie voor neuromarketeers bekendgemaakt.

Neuromarketing is een nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Op deze manier hoopt men inzichten te krijgen in hoe onze hersenen de wereld om ons heen waarnemen en wij handelen naar die waarneming of herinnering.

De complexiteit van het vakgebied op het snijvlak van gedragswetenschappen, marketing en neurowetenschappen, vroeg om een wereldwijde brancheorganisatie, zo stellen de initiatiefnemers.

De Neuromarketing Science & Business Association (NMSBA) behartigt de belangen van wetenschappers en ondernemers in neuromarketing-onderzoek. Zij wil de band tussen de wetenschappelijke en commerciële onderzoekers versterken en een brug slaan naar de marketingwereld.

Uit meer dan dertig landen waren wetenschappers en neuro-ondernemers naar Amsterdam gekomen. Een tiental professoren, vaak verbonden aan onderzoeksbureaus als Neurosense, TNS, Neurensics en Sands, deelden hun inzichten met elkaar en met de groep.

In 24 landen waaronder de USA en Engeland, zijn door de lokale leden vertegenwoordigers gekozen. Voor Nederland is dit Joris van Amerom. Managing partner van laMarque, naar eigen zeggen Europa’s eerste ‘neuro driven’ reclamebureau.

De eerstvolgende taken van de NMSBA zijn het opstellen van een gedragscode en een communicatiemanifest. Terwijl speciale commissies zich buigen over opleiding, delen van informatie en het vaststellen van objectieve kwaliteitsnormen. Met de oprichting van de NMSBA, zo stellen de participerende organisaties, staat neuromarketing definitief op de kaart en is er een belangrijke stap gezet naar verdere professionalisering.

Deel dit bericht

3 Reacties

Christa

Waar kan ik meer leren of een cursus doen over neuromarketing?

Erik Bakker

Ha, allemaal op zoek naar de ‘koop nu’ knop ? Moeten mensen daar niet juist tegen beschermd worden ? Er zijn nu al hele volksstammen die zich in de schulden laten marketen door té aanlokkelijke aanbiedingen. Ohja, maar natuurlijk. Het is altijd de verantwoordelijkheid van de consument om daadwerkelijk te kopen… Gelooft u ook nog in sprookjes ? De ‘koop nu’ knop ís al gevonden, die vind je niet nóg een keer.

Fried Broekhof

Goed om te lezen dat het vakgebied weer een stap verder komt. Dit is een belangrijke stap in de professionalisering van neuromarketing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond