Deel dit artikel
-

Breedband in Nederland blijft groeien

De Nederlandse breedbandmarkt is in het vierde kwartaal van 2011 met 1,1 procent gegroeid. Dat heeft marktvorser Telecompaper berekend.

In totaal kwamen er 67.000 aansluitingen bij, waarmee het totaal op 6,37 miljoen komt. Het aantal DSL-aansluitingen nam opnieuw af met 1,5 procent tot 3,24 miljoen. Dat verlies werd echter ruim gecompenseerd door een groei van 2,5 procent aan kabelaansluitingen.

De grootste groei zat hem in glasvezel. Met 14 procent groei heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5 procent.

De belangrijkste aanbieder blijft KPN, inclusief XS4ALL en Telfort brands. Samen zijn zij goed voor een aandeel van 39,9 procent, hoewel er sprake is van een lichte teruggang. Ziggo is nummer 2 met 26.1 percent, en UPC derde met 15 percent.

Telecompaper verwacht ook in 2012 een groei van ten minste 2,9 procent, waarbij kabel en glasvezel DSL zullen blijven vervangen. Glasvezel zal met 30 procent groeien. Daarbij zullen in navolging van Vodafona ook Tele2 en T-Mobile Online in toenemende mate diensten via glasvezel aanbieden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nick Aldewereld

Wederom bewijs dat ook de consument inziet dat glasvezel de manier is van connecteren nu, maar ook in de toekomst. Zijn dit trouwens zakelijke of particuliere cijfers?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond