Deel dit artikel
-

C&A breidt RFID-programma uit

Modeketen C&A breidt zijn RFID-programma uit naar 25 winkels in grote Duitse steden om te zorgen dat kleding tijdig in de schappen ligt. Tot nu toe is in vijf winkels met de technologie geëxperimenteerd.

C&A begon met RFID proeven in juni van vorig jaar om de inventaris beter te kunnen volgen. Niet alleen wilde het bedrijf weten wat er achter de toonbank ligt opgeslagen, maar ook hoeveel ervan verkocht is. Bepaalde artikelen, zoals ondergoed voor kinderen, moet altijd in de winkel aanwezig zijn, en het liefst in zoveel mogelijk kleuren. Er zijn elf leveranciers van C&A die hun kleding inmiddsels voorzien van RFID-labels. In de winkel worden verschillende apparaten gebruik voor het lezen.

De proef, in steden als Berlijn, Bonn, Kassel en Hamburg, is overigens nog bescheiden. C&A heeft zestienhonderd winkels in twintig landen, maar is van plan om de RFID breder in te zetten omdat ermee kan worden voorkomen dat kleding uitverkocht raakt. De modeketen verspreidt folders om klanten te informeren over de technologie. Zo worden geen persoonlijke gegevens verzameld.

Er zijn nog maar weinig retailers die RFID breed inzetten door de hoge kosten van de labels. Er stak een storm van protest op toen het Amerikaanse warenhuis Walmart tien jaar terug van zijn honderd belangrijkste leveranciers eiste dat zij hun artikelen voortaan zouden voorzien van RFID. De verwachte doorbraak bleef, deels door de crisis, uit. Walmart zelf worstelde nog lange tijd met kinderziektes. Niettemin hebben ook Macy’s en Bloomingdale’s de technologie omarmd.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond