Deel dit artikel
-

De Telegraaf: enkele miljoenen voor Speurders.nl

Speurders.nl krijgt minimaal vijf jaar de tijd om Marktplaats van de troon te stoten. De verkoopsite heeft hiervoor “enkele miljoenen” gekregen van moederbedrijf De Telegraaf. “Binnen drie jaar moeten we zekerheid hebben of het ook gaat lukken,” zegt Michiel van der Meer (ex-Ricardo.nl en ex-Qxl), projectleider van Speurders.nl.

“Marktaandeel winnen is nu het belangrijkste voor ons. Geld verdienen komt later wel,” aldus Van der Meer. Volgens de projectleider van Speurders.nl, die onder meer wordt bijgestaan door Mark Gotz (ex-Veiling.com) en Maarten Roelofs (ex-Ilse), is Speurders prima gepositioneerd om het Marktplaats straks moelijk te maken.

“Bij Speurders zijn we uitgegaan van een ‘next generation’-vraag en aanbodsite. Daarbij moet je denken aan een combinatie van het advertentiemodel en van het veilingmodel. We hebben geprobeerd het beste uit twee werelden te halen,” aldus Van der Meer.  “Verder denken wij Marktplaats te kunnen verslaan omdat Speurders een stuk gebruiksvriendelijker wordt dan Marktplaats. En dan met name voor de ‘heavy user’. Dat komt onder meer omdat wij ons achter de simpelheid en de laagdrempeligheid van het (rubrieks-)advertentiemodel scharen.”

De kritiek dat De Telegraaf te laat zou zijn wuift Van der Meer weg. “Wij werken in een hele jonge industrie. Kijk naar wat er in de luchtvaartindustrie is gebeurd: daar hebben de traditionele luchtvaartmaatschappijen ook heel lang de dienst uitgemaakt. Dat wil zeggen totdat de Easyjets en de Ryanairs ineens opdoken. Toen bleek hun businessmodel ineens achterhaald te zijn. Wij hebben het gevoel dat we nu iets soortgelijks gaan doen met Speurders. Ook wij zijn een challenger.”

Van der Meer geeft toe dat het optuigen van Speurders.nl mede wordt ingegeven door dalende inkomsten bij de Speurders-rubriek in de krant. “Het klopt dat er in De Telegraaf minder rubrieksadvertenties worden geplaatst dan vroeger en ook is het zo dat dat een van de redenen is geweest dat De Telegraaf-directie zich achter Speurders.nl heeft geschaard.”

Volgens Van der Meer is er tegenwoordig sprake van een explosie van de hoeveelheid items. “In 2003 waren alle Nederlandse (landelijke en regionale) dagbladen goed voor 4 miljoen verhandelbare items, terwijl er 25 miljoen advertenties op het Nederlandse deel van het internet werden gezet. Gek genoeg is zie je aan de inkomstenkant juist een tegenovergesteld beeld: de 4 miljoen items uit de kranten waren goed voor een omzet van 137 miljoen euro, terwijl die 25 miljoen items op internet maar 12 miljoen euro omzet genereerden. Maar daarin verwacht ik op termijn een verschuiving. De Telegraaf kan dus niet achterblijven.”

In het begin zullen de plaatsingskosten van een advertentie op Speurders.nl volledig gratis zijn. Maar als iemand wil dat zijn advertenties gaan opvallen, dan betaalt hij een bedrag van tussen de 0,50 en 2 euro. Voor de betalingen gaat Speurders.nl net als Marktplaats in zee met betalingssysteem Triple Deal. Van der Meer verwacht dat uiteindelijk 70 tot 80 procent kiest voor een eenmalige online machtiging om te kunnen handelen.

In het gevecht met Marktplaats is volgens Van der Meer straks veel geoorloofd. “Als het echt moet zullen we ook een prijzenoorlog niet uit de weg gaan. Maar we zullen nooit alleen uitgaan van prijs. Je kan ook aan een van de andere p’s uit de marketingmix denken, zoals promotie. Omdat wij De Telegraaf achter ons hebben staan, hebben we natuurlijk een enorm bereik. We kunnen maximaal gebruik maken van de krant (die verschijnt in een oplage van 750.000 exemplaren), van het belang dat De Telegraaf heeft in SBS 6 en van de banden die er zijn met de regionale dagbladen. Een dergelijk bereik heeft Marktplaats niet.”

Saillant detail is trouwens dat De Telegraaf eerst geprobeerd heeft met Marktplaats samen te werken, maar zijn de gesprekken daarover vroegtijdig afgebroken. Of er ook werd gedacht aan een overname van Marktplaats, wil Van der Meer niet kwijt. “Er zijn gesprekken geweest met Marktplaats, maar meer wil ik er eigenlijk niet over kwijt,” zegt de projectleider van Speurders. Ondertussen heeft wel een aantal andere spelers aan zich weten te binden. Dat zijn 2ehands.nl en Qoop.nl. Door die partijen aan zich te binden, denkt Speurders.nl garant te staan voor een bepaald volume.

Speurders gaat straks van start met 600.000 advertenties en daarmee is meteen de nummer twee in de markt. In eerste instantie is het niet de bedoeling om de Speurders die in de krant staan ook door te plaatsen op internet. “In een later stadium zullen we juist ook andersom aan cross-selling gaan denken. Dit om beide mediumtypen te versterken.”

Bang voor fraude is Van der Meer nauwelijks. “Wij zullen er zo veel mogelijk aan doen om fraude te bestrijden en om mensen zo veilig mogelijk te laten handelen,” zegt hij. Net als bij andere veilingsites zal er gewerkt gaan worden met het geven van feedback over kopers en verkopers. “Ook dat moet de uiteindelijke betrouwbaarheid van Speurders vergroten.”

Deel dit bericht

17 Reacties

Richard Boogert

Ik denk dat ze het heel erg moeilijk krijgen. Maar een beetje concurrentie voor Marktplaats is natuurlijk niet verkeerd. Ik ben benieuwd naar hun reactie. En wat gaan alle andere uitgevers doen met hun "rommelmarkt"sites?

Marktkoopman

In ieder geval vind ik het een schande hoe ze hun redactionele ruimte misbruiken voor hun eigen commercieel belang. Alsof er een nieuwe aanslag op het WTC was gepleegd, zo groot stond het op de voorpagina van de krant.  En wat helemaal dom is, is dat de site nog niet eens live is! Als er zo gemanaged gaat worden geef die enkele miljoenen dan maar meteen aan de arme kindjes in de wereld.

Armando

Alhoewel ze nog niet op de virtuele markt zijn schreeuwen reeds nu al van de daken dat ze naar de beurs willen. Proberen ze marktplaats te imponeren of hebben ze geld te over? Het is in elk geval niet tactisch. Ze smijten met geld alsof het niets is. Niettegenstaande het feit dat concurrentie bevorderlijk is voor een gezonde economie betwijfel ik of ze op deze wijze (hoogdravend gedrag en gesmijt met geld) wel een solide en serieuze concurrent van marktplaats zullen worden.

Anders Floor

Grootste probleem dat de Telegraaf zal hebben, is dat Marktplaats voor de meeste gebruikers prima voldoet. Da's een heel verschil met de vliegtuigbranche die duidelijk goedkoper kon, of met de toenmalige positie van de zoekmachine Altavista die er een grote zware portal van had gemaakt en vervolgens door Google werd weggevaagd. Zet bij Marktplaats.nl een advertentie op de site en binnen no-time heb je wat je zoekt of ben je kwijt wat je kwijt wilt, en dat zonder registratiegedoe, zonder dat je een week moet wachten tot de veiling is afgelopen en dan maar hopen dat de winnaar er niet toch vanaf ziet en zonder dat het je geld kost. Ik ben benieuwd of het de Telegraaf zal lukken het succes van Marktplaats.nl te begrijpen. De meeste concerns die zich in deze markt wagen falen grandioos (Spott, anyone?), m.i. met name omdat alles vanaf dag 1 in het teken staat van D-Day (het break-even point).  Van de 600.000 speurders waar de Telegraaf mee van start gaat, zijn er wat dat betreft wel 150.000 in de categorie postzegels, ruim 100.000 ansichtkaarten en 80.000 boeken (zie qoop.nl). Twee postzegels van 40 eurocent, een ansichtkaart van een euro en een boek van, toe maar, 3,50 euro. Als je het hebt over je revenuemodel gebaseerd op verhandelingsprijs, kun je op zulke bedragen nooit een cent verdienen. Qoop is een technisch prima site die zich echter in een niche bevindt waarvan je je af moet vragen of dat commercieel nou wel interessant is voor de Telegraaf. Misschien hooguit om te kunnen zeggen "we zijn met 600.000 advertenties de een-na-grootste in Nederland" en dat te gebruiken in je promotie. Maar goed, 5 jaar is een redelijke termijn – beter dan de 2- en 3 jarenplannen die je maar al te vaak voorbij ziet komen – en de markt is natuurlijk in Nederland alleen al gigantisch, en veel groter dan de 500.000 bezoekers die Marktplaats.nl trekt. Ondanks alle scepsis zou dat eigenlijk niet mis *mogen* gaan.Laten ze van Ricardo.nl de wijze les leren dat veel reclame alleen nog geen succes oplevert. Met een schamele 15.000 advertenties legt die het ruimschoots af tegen sites zonder reclame zoals Kapaza en Qoop. Het is te hopen dat de betrokken heren projectleiders hun ervaringen goed weten te gebruiken.

jaap

Wat ik niet begrijp is dat er iemand een paar miljoen gaat zitten investeren zonder dat men weet of men succes heeft. ik zou gewoon een paar miljoen extra uittrekken en Marktplaats.nl gewoon overnemen. Mischien een leuke tip voor Marktplaats. verkoop de site gewoon in jullie rubriek zaken & transacties / overnames zet de vraagprijs op 8 miljoen en laat de telegraaf bieden. BTW dit advies is gratis(-;

A-otten

Ik gun het Snuffelcorner.nl veel meer. De kleine spelers op de markt moeten ook een kans krijgen. Snuffelcorner is net 3 maanden op de markt en heeft nu al over de 4000 advertenties. Dat kan hier ook allemaal gratis.

Joost

@Jaap Ik denk dat ze een gecalculeerd risico nemen. De Telegraaf ziet ook dat een gedrukte krant steeds minder geld oplevert, dus zoeken ze naar andere bronnen van inkomsten (en terecht). Getuigt, denk ik, alleen maar van gezond management dat ze nu al naar andere inkomstenbronnen gaan zoeken, en niet als het al te laat is. Daarnaast: het is voor een bedrijf ook veel waard dat ze de kennis van een bepaalde techniek of markt in huis hebben (dan weet je bijvoorbeeld wat je koopt als je een andere bedrijf wilt overnemen, bijvoorbeeld marktplaats.nl). Ahold is ook al jaren bezig met Albert.nl wat voor zover ik weet nog geen geld heeft opgeleverd (maar ik hoor her en der dat daar verandering in komt), maar wel een heleboel kennis waar het allemaal om te doen was.

Dennis

Al dat marketing gebabbel. Ik hoop voor de heren dat ze een paar goede techneuten hebben ingehuurd. Telegraaf heeft al eens eerder een site gemaakt die instortte op dag 1 (ik heb het over dft.nl). Leuk voor de aandeelhourders toch, zo'n site?

MarC

Speurders heeft met het beschreven businessmodel al op verschillende vlakken voorsprong op marktplaats. Met de combinatie krant en internet is er een ideaal marketingmedium. Nu voor marktplaats hopen dat het geen valse concurrentie wordt; doel is namelijk om marktaandeel te winnen terwijl er veel kapitaal tot beschikking is voor de opstartperiode. Een strategie om ver onder de prijs van concurrenten te gaan zitten is bijna altijd funest in onze huidige cultuur. Bijv. als ik nu komende jaren met een startcapitaal gratis (goed concurrerende) mp3 spelers ga weggeven zodat de concurrenten hun productie wel kunnen stoppen, dan ben ik met een beetje geluk snel monopolist in deze markt (zie principe, idee is natuurlijk irrealistisch gezien benodigd startcapitaal).Zo bestaan er een aantal real-life voorbeelden!Succes speurders en marktplaats!

Wiep Corbier

Ik snap niet dat het miljoenen moet kosten. Zelf maak ik een site als marktplaats.nl in één dag.

Anders Floor

Wiep, een site in elkaar knutselen is iets anders dan de grootste van Nederland worden. Neem nou Startpagina.nl: die kan iedereen in 1 dag maken, en er bestaan dan ook duizenden klonen van. Toch is er geen een die ook maar kan tippen aan de bezoekersaantallen van Startpagina. En tsja, geen bezoekers = geen inkomsten. Als jij het presteert om in 1 dag (nou ja vooruit: een week, of doe eens gek: een maand) een startpagina-kloon te maken en startpagina.nl daarmee in bezoekersaantallen voorbij te streven, kan ik je op een briefje geven dat je weldra nooit meer hoeft te werken. Helaas werkt dat in de praktijk toch even anders.

Richard Boogert

Hoe heette die personeelssite van De Telegraaf ook alweer die ook miljoenen heeft gekost? Zoomnet.nl ofzo? Het is in ieder geval leuk voor de mediabureaus en uitgevers, Die weten dat er binnenkort weer een leuk budgetje wordt "verbrand". Richard Boogert

Frank Rizzo

Enkele miljoenen maar ? Het gaat zeker slecht met de Telegraaf. Valt me echt een beetje tegen van hun. Om zo'n groot project van de grond te krijgen heb je minimaal 3 tot 4 keer zoveel nodig, volgens de Heer van Mechelen van Syntens. En hij weet toch echt wel waar hij het over heeft. Het mooie is ook dat dit zeker wel 5 nieuwe banen oplevert ! Ik solliciteer hierbij als systeembeheerder voor dit geheel geautomatiseerde programma. Oh ja, ik moet niet vergeten om mijn papieren versie z.s.m. op te zeggen.

Sjaak

Met de miljoenen investeringen die zijn gaan doen doelen zij op hun cross-selling in de krant. Momenteel moet men minimaal 27 euro betalen om een advertentie in de krant te krijgen. Met de website gaan zij aanbieden, gratis op internet en voor een klein bedrag… zo rond de 9 euro… in de krant. Dit betekent een enorm omzet verlies wat ze voor lief nemen van 27 – 9 euro = 16 euro per advertentie per dag in de krant. En deze 16 euro X het huidige aantal advertenties in de krant is hun grootste investering. Want wat Marktplaats.nl ook zei, het is stom van ze dat ze hun verlies nemen op de advertenties in de krant… Maar uiteindelijk dienen de marges in deze business vanwege de verhoogde concurrentie intensiteit verkleind te worden. De telegraaf gaat het moeilijk krijgen qua het winstgevend maken van deze business aangezien zij de business met hun "dumpen op de markt" kapot maken. Marktplaats.nl zal het echter nog veel moeilijker krijgen want de telegraaf verdient zijn geld vooral met de zakelijke adverteerders zoals op autotelegraaf.nl en dit is iets wat marktplaats.nl niet heeft. Kortom, ze worden aangevallen op hun cashcow, de particuliere adverteerders en hebben geen andere cashcow, de zakelijke adverteerders (helaas voor marktplaats die geen eigen sales afdeling heeft om deze markt te bewerken).

Right1

Misschien is het weer een initiatief van de Telegraaf wat uitmond in een Spott.nl. Wat dat ook al weer was? Dat was dat groepje mensen die binnen enkele maanden 35 miljoen verbranden voor een mislukte site. Overal te horen, maar geen advertentie te bekennen. Wat dat betreft heeft De Telegraaf het voordeel dat ze zelf genoeg reclame kunnen maken en advertenties hebben. Alleen altijd zo zonde als je grote bedrijven geld ziet weggooien, terwijl het met minder kan. Maar geduld is een schone zaak en dat hebben ze niet. Marktplaats kan dus enkele concurrenten verwachtten. Is startpagina immers ook niet bezig om op al hun sites een vraag/aanbod module te plaatsen?  

Ramona

Snuffelcorner, speurders. Wie kiest nou dergelijke namen? De ene kopieert de naam van de ander terwijl de gekopieerde naam marketingtechnisch slechter uitpakt. Wie snuffelt nog tegenwoordig? En Speurder associeer ik met een detective buro. Snuffel ze 🙂

Harry Nijhuis

Ik weet nog dat ene Van Breukhoven een eerste platen zaak begon. Iedereen: weer een erbij je moet wel durven. En waar staat hij nu? Free record shop staat op de plaats waar de baas hem wilde hebben, de cocurentie huilt tranen met tuiten.Zo is het ook met de Telegraaf, de krant is groot geworden omdat de juiste mensen weten welke groep de krant willen lezen. En die groep is heel groot als er dagelijks 1.000.000 kranten van de persen rollen .Nummer twee is de Volkskrant met 300.000 kranten. Een echte linkse krant ja,ja zie het verschil. Alle landelijke en regionale kranten hebben alle items van de Telegraaf gejat want ze willen abonnees houden.Ik lees hier zoveel achterlijke reacties, die lezen liever bij hun ontbijt linkse pietpraat dan een krant die weet hoe hij met alle ellendige nieuws moet omgaan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond