Deel dit artikel
-

Online revolte dreigt tegen Elsevier Science

Zeker 10.000 academici dreigen uitgever Elsevier met een boycot. Zij willen dat  hun wetenschappelijke publicaties algemeen toegankelijk worden gemaakt. Dat lijkt nu ook te gaan gebeuren, met hulp van de oprichter van Wikipedia.

Uitgeverij Elsevier verdient een dikbelegde boterham met wetenschappelijke publicaties die grotendeels online ter beschikking worden gesteld. Die publicaties zorgden in 2010 voor een winst van 1,67 miljard op een omzet van 9,3 miljard. Jaarlijks worden 250.000 artikelen in zo’n 2.000 tijdschriften uitgegeven. Voor de aanschaf van een abonnement moeten universiteitsbibliotheken vaak tienduizenden euro’s neertellen.

Wetenschappers vinden dat dit niet langer kan. Hun onderzoek wordt veelal uit gemeenschapsgeld betaald. Zelfs het redigeren en beoordelen van de stukken doen zij gratis. Alleen Elsevier lijkt er wijzer van te worden. Sterker nog: het is eigenlijk zo dat wetenschappers hun eigen werk moeten terugkopen.

Twee wetenschappers hebben van de site The Cost of Knowledge zijn begin dit jaar een petitie gestart en begin mei waren er al 11.000 academici die Elsevier met een boycot dreigen.

Elsevier is kennelijk zo geschrokken van deze muiterij dat men schielijk de steun heeft ingetrokken voor een omstreden Amerikaans wetsvoorstel dat verhindert dat wetenschapsonderzoek betaald uit algemene middelen vrijelijk beschikbaar wordt gesteld.

Vorige week heeft de Britse minister David Willetts laten weten dat hij al het door belastingeld gefinancierde wetenschappelijk onderzoek in Engeland gratis gepubliceerd wil hebben. Er is een samenwerking aangekondigd met Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia. Een website met wetenschappelijke artikelen zou binnen twee jaar gerealiseerd moeten worden. Mochten andere landen het voorbeeld volgen, dan heeft Elsevier Science een levensgroot probleem.

Elsevier heeft eerder dit jaar gezegd dat de toegang tot wetenschappelijke informatie groter is dan ooit en de prijs per artikel nog nooit zo laag is geweest.

Deel dit bericht

9 Reacties

Jan

Wat een ouderwetse toko is dat Elsevier toch….

Thees Peereboom

De rol van uitgever als ‘content-organisator’ wordt minder en minder..

Anna

Kluwer doet overigens precies hetzelfde. Proefschriften van op universiteits-promovendi worden door Kluwer duur verkocht aan de studenten die deze stof nodig hebben voor hun opleiding.

Mieke Sanders-Schepers

Delen en overdragen van kennis zijn in het belang van de gehele mensheid.Onderzoeken moeten, zo mogelijk, vrij in te zien zijn m.i.

Louis Lapidaire

United Academics voorziet in deze behoefte

Jean-Jacques Lasseur

Elsevier probeert natuurlijk zo lang mogelijk op deze manier geld te verdienen, maar ze zullen toch al wel bezig zijn met nieuwe verdienmodellen. Met hun organisatie en netwerk zijn er meer dan genoeg formats die ze succesvol kunnen exploiteren.

Mieke Sanders-Schepers

Beste Louis Lapidaire,(United Academics)
Leuk op ingespeeld ! Mooie site ! 😉

Leroy Leven

@Louis Lapidaire United Academics is een mooi initiatief, maar het is wel jammer dat de studieboeken die onder de noemer ‘StudyManager.nl’ worden aangeboden voor de adviesprijs in de schappen staan. Dan moet je ook je ook daar het voortouw nemen en minstens onder de prijzen van bjivoorbeeld een bol.com gaan zitten.

Louis lapidaire

@leroy. We zouden dat ook wel willen, maar kunnen het niet! Zowel wetgeving (wet op de boekenprijzen) als inkoop (de uitgevers bepalen hun prijs) laten het niet toe. Maar niet getreurd; we zijn iets slims aan het ontwikkelen.
@mieke: dank je wel voor het compliment.
@all: blijf ons steunen, bezoeken en vertel het al je vrienden. Volg ons op twitter (#unitedscience), facebook etc. Have fun and connect science & society!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond