Emerce Conversion: T-Mobile maakt API voor ‘klantwaarde’

2550238024_f6ed4e69ff
Pagina tools
NIEUWS - 12 april 2012 14:54

T-Mobile Nederland bouwt een API om informatie over klantwaarde van zijn abonnees te kunnen exporteren naar zijn eigen apps en die van derde partijen.

Met dit soort informatie in de hand kan het bedrijf zelf, of geaccrediteerde derde partijen, inhoud en aanbieden op maat gaan leveren op verschillende terreinen. Dat werd vanochtend duidelijk tijdens een presentatie op het event Emerce Conversion in Amsterdam.

De API, een technisch bruggetje om data te exporteren, is in eerste instantie bedoeld voor de eigen mobiele apps van T-Mobile. Gebruikers van die apps kunnen zodoende een aanbieding op maat krijgen zodra hun contract bijna is afgelopen. De app haalt via de API informatie over die klant op die iets zegt over wat en hoeveel die ene klant waard is voor T-Mobile. Hoe waardevoller de klant, hoe scherper de aanbieding zal zijn.

Binnen afzienbare termijn wordt het volgens marketeer Leon Gerrits ook mogelijk om dit soort data te exporteren naar derde partijen. “Daarbij moeten we wel selectief te werk gaan om de privacy van onze klanten te beschermen.”

Een van de bedrijven die zo’n API zou kunnen gebruiken, is IgnitionOne. T-Mobile is sinds november 2011 klant van dit bedrijf. IgnitionOne, voortgekomen uit de fusie van NetMining en SearchIgnite, heeft software die exact meet wat een sitebezoeker doet op de site van de telecomaanbieder. Slimme algoritmes berekenen vervolgens waar die bezoeker wel en geen interesse voor heeft.

Zo kan het gebeuren dat iemand tien pagina’s met Nokiatelefoons gedurende vijf seconden bezoekt en één met een Blackberry gedurende tien minuten. Gangbare meetmethodes stellen dat deze klant meer neigt naar Nokia. IgnitionOne kent meer ‘interessewaarde’ toe aan de Blackberry.

Dit soort informatie wordt vervolgens gebruikt om reclame te tonen aan de sitebezoeker en suggesties voor abonnementen. Dat leverde T-Mobile in een bepaalde, recente periode elf procent meer omzet op via de webwinkel.

Tot op heden geschieden de IgnitionOnemetingen en -analyses via anonieme cookies. Binnenkort kan T-Mobile zijn eigen informatie over klantwaarde laten combineren met de interesse-informatie van het analysebedrijf om de inhoud van zijn site en de aanbiedingen aan klanten verder te verfijnen.

Foto: Josh Hill (cc)

Meer over:

Analytics, Analytics, E-commerce, IgnitionOne, Marketing, Mobiel, T-Mobile

Reactie plaatsen