Deel dit artikel
-

Emerce Performance: ‘Real Time Bidding werkt’

Real Time Bidding (RTB) kan flinke besparingen opleveren. Dat bleek vanochtend op de Emerce Performance in Amsterdam.

RTB wordt gezien als de grootste verandering in de displayadvertising markt de komende jaren. De technologie maakt het voor een adverteerder mogelijk om realtime te bepalen welke banner wordt getoond en welk bedrag daarvoor geboden wordt. In het verleden werd de inkoop van displayadvertisingruimte veelal gedaan op basis van vaste CPM of CPC tarieven.

Bij T-Mobile heeft de inzet van de technologie geleid tot een daling van eCPA (Cost Per Action) van zestig procent en veel betere conversie. De ClickThrough Rate (CTR) ging in een specifiek geval, een actie met de jongste iPhone, omhoog met 250 procent. “We hebben in het verleden ook gewerkt met regargeting advertising, maar dat was simplistisch en de bezoeker van de site kreeg toen alleen de laatste actiebanner voorgezet,” vertelde Leon Gerrits, Online Marketeer van T-Mobile.

T-Mobile wil RTB-widgets gaan inzetten op sites die klanten regelmatig bezoeken, bijvoorbeeld op sociale media. Hier worden dan banners getoond die rekening houden met het recente surfgedrag van bezoeker. Het bedrijf wil volgend jaar ook meer gaan doen met after sales. Als een klant een abonnement heeft van 24 maanden wordt daar in de communicatie rekening mee gehouden.

Toch waarschuwde Haico Pols van Storm Marketing, dat samenwerkt met Essent, dat men er ook weer niet te veel van mag verwachten. “Het principe is goed, maar het is een middel en geen doel. Ik heb persoonlijk nog weinig echte succesverhalen gezien. Je moet ook erg veel testen en het kost bloed zweet en tranen om resultaat te bereiken.”

Gerrits van T-Mobile pleitte vanochtend voor een ‘fuckup budget’. “Ga er mee experimenteren en ga maar rustig een keer op je bek.”

Deel dit bericht

1 Reactie

jpkb

RTB platformen zijn al zo oud als de weg naar Rome. Waarom is adwerds geen RTB platform dan? zeker in GCN is het precies hetzelfde…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond