Deel dit artikel
-

EU-bedrijven halen iedere achtste euro uit online

Internethandel is voor weinig bedrijven kernactiviteit, maar inmiddels komt wel iedere achtste euro via het web binnen. Bedrijven kopen liever online dan dat ze verkopen.

Zo blijkt uit een onderzoek van de Duitse internetorganisatie Bitkom. De organisatie geeft Europese cijfers over de internetoriëntatie van bedrijven met meer dan tien medewerkers. Iets meer dan de helft, 54 procent, koopt regelmatig goederen en diensten via internet.

De cijfers laten bovendien zien dat bedrijven gemiddeld veertien procent van hun omzet via het digitale kanaal realiseren.

Dat is niet geheel verwonderlijk, aangezien maar dertien procent van de bedrijven in Europa überhaupt via het web verkoopt. Dat betekent omgekeerd dat een kleine negentig procent van de bedrijven geen enkele affiniteit met digitale handel heeft.

Foto: Chellbie (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Dirkjan

“Dat betekent omgekeerd dat een kleine negentig procent van de bedrijven geen enkele affiniteit met digitale handel heeft.” Spreek je die zin niet tegen als je in het begin aangeeft dat bedrijven liever online kopen dan dat ze verkopen?

Johan Schaap

Misschien ook interessant om de Nederlandse positie t.o.v. de andere Europese landen te laten zien. Uit het plaatje bij het onderzoek blijkt in elk geval (niet geheel onverwacht) geen top 10.

Gianluigi Cuccureddu

“Internethandel is voor weinig bedrijven kernactiviteit, maar inmiddels komt wel iedere achtste euro via het web binnen.”

Is het Internet niet een distributiekanaal? Kernactiviteit is volgens mij een verkeerde omschrijving.
Kan best zo zijn dat er weinig afzet via internet plaats kan vinden in relatie tot een organisatie haar doelgroep(en).

De lat wordt door de EU gelegd op 33% (van de SME’s) die tegen 2015 online moeten verkopen:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-digital-agenda-scoreboard-2012-de-stand-van-zaken-omtrent-digitalisering/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond