Deel dit artikel
-

Fab.com breidt met overname uit naar Europa

De Amerikaanse besloten shoppingclub Fab.com breidt uit naar Europa met de overname van het Duitse Casacanda.

Fab.com, dat zich profileert als een design e-commerceclub, neemt Casacanda voor een onbekend bedrag over. De Duitse site is inmiddels van naam veranderd, naar Fab.de, en kreeg ook het uiterlijk van zijn nieuwe Amerikaanse moederbedrijf. De technologiemigratie vindt in de komende maanden plaats.

Europa kent al veel besloten shoppingclubs, waaronder Vente Privée, maar nog weinig die zich enkel richten op woninginrichting, kunst en sieraden. Directeur Jason Goldberg wil met de overname snel een Europese positie opbouwen, voordat de copy cats de kop op steken. Dat zegt hij in een interview met de Wall Street Journal.

Impliciet laat hij weten dat het bedrijf verder wil uitbreiden in Europa, maar daarover doet hij geen gedetailleerde uitspraken. De vacatures bij Fab.com verraden vooralsnog geen internationale ambities.

Nederland kent al een Fab.nl, maar die is niet in handen van Goldbergs bedrijf. Niettemin richten beide sites zich met eenzelfde assortiment op een vergelijkbaar publiek.

Fab.com begon als online homocommunity, maar koos in juli een nieuwe marktbenadering. De site ging in september live als designwinkel. Inmiddels heeft de winkelclub een miljoen leden en genereerde sinds de zomer meer dan een miljoen dollar omzet. Vijftien procent van het verkeer komt uit Facebook, vijf procent van Twitter en sites als Pinterest.

De internationale ambities lijken mede ingegeven door het afsluiten van een nieuwe financieringsronde. In december werd de zesde, grootste, ronde doorlopen. Daarmee haalde Fab.com veertig miljoen dollar op bij onder meer Andreessen Horowitz.

De Duitse overname is mogelijk ingegeven door marktkennis van aandeelhouder Lars Hinrichs. Hinrichs is een Duitser, richtte Xing op en zit sinds begin 2010 in Fab.com.

Foto: Edoardo Costa (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond