Deel dit artikel
-

Fietsfabrikant Accell zet digitaal parcours in

Accell Group, fabrikant van onder meer Batavus, Koga en Sparta, opent een eigen experience center en gaat dealers helpen de digitale transformatie te doorlopen.

Zojuist werd in Ede het Experience Center van Accell geopend als omvangrijk ‘testcentrum’ voor zowel consumenten als dealers. De locatie, 9 duizend vierkante meter groot, is namelijk niet enkel uitgerust met oneindig veel fietsen en testruimte maar ook bijna onzichtbare technologie waarmee Accell en fietsverkopers kunnen beginnen klantrelaties te leggen. En onderhouden.

Het gebouw is uitgerust met beacons van Estimote en er wordt een app gelanceerd waarmee consumenten kunnen rondneuzen in het aanbod van fietsen. “Je voorkeuren zitten zodoende al in de app en als je eenmaal binnen bent kunnen ze je direct naar je tesfietsen toebrengen. Op basis van je fietsgedrag wordt dan gekeken of dat een goede fiets is, ingeschat door het systeem, of kunnen er nog wat aanvullende vragen worden gesteld”, legt Christian van Someren uit.

Van Someren is sinds vorig jaar bij het project betrokken vanuit zijn bedrijf Spheremall. Dat ontwikkelt personaliseerbare e-commercesystemen. Het bedrijf levert niet enkel de techniek maar werkt innig samen met Accell vanuit diens zakelijke doelstellingen. “Minimaal voor drie jaar.” Fixed fee.

“We hebben eerst naar de customer journey gekeken om te zien hoe de consument in contact komt en blijft met de merken.” Op dit moment heeft de fietsfabrikant daar dus geen zicht op, noch de dealers. Consumenten komen, kijken en gaan zonder dat er maar een poging tot profielopbouw wordt gewaagd. Dat verandert komende maanden. Alle Accell-merken gaan digitale analytics uit het online en offline domein bijhouden vanuit een gecentraliseerd systeem. De consument wordt daarbij stapsgewijs verleid om meer over en van zichzelf te delen.

Met dit digitale systeem verzamelt Accell Group de informatie en deelt die informatie met zijn dealers in de relevante fysieke omgeving van de potentiële fietskoper. Zodoende moeten fietswinkels meer over de Accell-klant weten en die persoon beter kunnen bedienen. “Accell gaat dus actiever en gecentreerder het leadmanagement oppakken.” Dat moet tot merkvoorkeur leiden en uiteindelijke een kopende en, op termijn, terugkerende klant.

Vandaag gaat het Experience Center open voor partners, binnenkort voor dealers en in november voor consumenten in november. Zakelijke relaties kunnen hier de nieuwe beacon- en mobiele technologie zien, ervaren en leren gebruiken. Uiteindelijk komt het immers ook in de zaak van de dealer. In de eerste helft van 2017 worden de eerste honderd topdealers van Accell opgeleid, daarna volgt de volgende tranche belangstellenden.

Spheremall tuigde afgelopen kwartalen een Amerikaanse tak op om vanuit daar de Noord-Amerikaanse markt te bewerken met een b2c-portal. Die plannen worden voorlopig geparkeerd zodat het bedrijf zijn middelen kan richten op het b2b-aanbod, grote merken als Accell helpen. De groei van het bedrijf wordt gefinancierd uit eigen middelen. Van Someren zegt dat de activiteiten winstgevend zijn.

Foto: Olaf Wit (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Mooi voorbeeld van een bedrijf die naast afdelingen sales, marketing en product development ook een kekke IT club heeft zitten om dit soort projecten te leveren. Daar kunnen veel grote bedrijven wellicht iets van leren. Well done!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond