Deel dit artikel
-

‘We bouwen échte personalisatie voor e-tailers’

Een groot deel van het voormalige team achter Truus.nl, onder wie Christian van Someren, lanceert een internationaal bedrijf dat een personalisatiesysteem bouwt voor e-commercebedrijven.

SphereMall is de naam van het bedrijf dat Van Someren deze week aan de wereld presenteerde. Aangezien dat het technologiebedrijf achter de software is, zal de consumentennaam – in ieder geval in Nederland – anders zijn. De ondernemer verwacht de eerste consumentensite begin 2016 te kunnen lanceren.

De startup, die Van Someren tot op dit moment zelf financiert, bouwt online warenhuizen. Die warenhuizen zijn echter de interface naar het personalisatiesysteem. Dat systeem wordt gevoed met de content van de grootste warenhuis in een land. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld bol.com, Fonq, Wehkamp, Coolblue, Zalando, AH en Amazon.

“Het is een warenhuis met het assortiment van alle winkels. We draaien de werkwijze echter om. We laten niet het hele assortiment zien, maar enkel datgene waarvan onze technologie denkt dat relevant voor jou is. Alle andere producten zijn er wel, maar die tonen we niet.”

Gebruikers moeten zich bij het warenhuis registreren om er maximaal profijt van te hebben. Enkel als de gebruiker is te identificeren, kunnen zijn voorkeuren worden vastgelegd.“

Het warenhuis handelt de transacties niet zelf af, maar stuurt verkeer door naar de webwinkel die het gezochte artikel heeft. Per verkoop krijgt SphereMall een commissie; affiliatemarketing. “Op lange termijn introduceren we ook advertising op de site, niet push maar pull.”

In welk land ShpereMall zijn eerste online warenhuis lanceert, staat nog niet vast. Van Someren spreekt binnenkort op een groot internationaal webcongres in Hong Kong. Daar hoopt hij internationale groeipartners te strikken.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Georgie Pauwels (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Dick N.

“Gebruikers moeten zich bij het warenhuis registreren om er maximaal profijt van te hebben. Enkel als de gebruiker is te identificeren kunnen zijn voorkeuren worden vastgelegd.“

Er zal dus maar één identificatiemoment zijn, namelijk inloggen? Waarom? Als je daarop focust zal je 95% van je bezoekers niet behoorlijk kunnen bedienen terwijl hun gedrag wel degelijk bruikbaar is. Mocht je ze verplichten om te registreren dan jaag je een groot deel weer weg. Ik ben benieuwd naar de volledige strategie en functionaliteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond