Deel dit artikel
-

FNV en Independer.nl sluiten joint venture

FNV Bondgenoten en Independer.nl zijn een onafhankelijk financieel adviesbureau gestart. De dienstverlening, die voor een groot deel online plaats vindt, moet de financiële markt voor vakbondsleden transparanter maken. Independer.nl breidt in één klap zijn bereik uit met 490.000 potentiële klanten.

De joint venture bestaat uit een nieuwe bv met een eigen website: FNV Financieel Advies . Individuele leden van FNV Bondgenoten kunnen online gratis informatie en advies vragen over zaken als beleggingsfondsen, ziektekostenverzekeringen en hypotheken, maar advies over collectieve regelingen, zoals afvloeiingsregelingen bij ontslagrondes, is ook mogelijk. Offline staan ter ondersteuning winkellocaties en call-centres in de planning.

FNV bondgenoten heeft negen miljoen gulden aan startkapitaal verstrekt in de vorm van een lening. Deze moet binnen drie jaar zijn terugbetaald. Het aandeel van Independer.nl bestaat uit kennis, de infrastructuur en de daadwerkelijke afwikkeling van alle adviesaanvragen, het zogeheten "back office". De provisie die Financieel Advies van de verzekeraars en banken krijgt voor afgesloten contracten, zal grotendeels terugvloeien naar de vakbond. Volgens de kersverse directeur Fred Kagie streeft het bureau geen winstmaximalistie na.

Independer.nl is begin 2000 van start gegaan als onafhankelijk online financieel adviseur. De site vergelijkt de producten van verzekeraars en banken en geeft rekenvoorbeelden over zaken als hypotheken, belegginsfondsen en ziektekosten. Volgens directeur en oprichter Edmond Hilhorst trekt de site maandelijks rond de 100.000 vergelijkingen. Inkomsten bestaan uit een vaste vergoeding van financiële instellingen voor informatieaanvragen, en een provisie voor elk afgenomen product.

De joint venture met FNV Bondgenoten verandert niets aan dit basisprincipe. Wel is het potentiële klantenbestand van Independer in één klap uitgebreid met de 490.000 vakbondsleden. Als op termijn ook de andere bonden binnen de koepelorganisatie FNV besluiten mee te doen, kan Independer zelfs rekenen op 1,2 miljoen mogelijke klanten.

Hoewel de site Independer.nl gewoon blijft voortbestaan, stelt Hilhorst dat hij in de toekomst vergelijkbare allianties hoopt te sluiten met ziektekostenverzekeraars. De voordelen van dergelijke afspraken zijn groot, legt Holhorst uit. "Het levert ons naamsbekendheid en bereik op. Verder krijgen we een grotere basis om onze vaste kosten op af te wikkelen." Tevens verwacht Hilhorst met een uitdijend klantenbestand een steeds grotere vuist richting financiële instellingen te kunnen maken, ten einde lagere prijzen te bedingen.

Deel dit bericht

6 Reacties

edmond hilhorst

In het artikel van Robert Mulder over FNV Financieel Advies word ik hier en daar verkeerd geciteerd. In een quote noemt Robert circa 60.000 site views per maand. Het begrip site views lijkt mij verwarrend. Als wij het hebben over pageviews zitten wij ruim boven de miljoen. De 50.000 – 60.000 duidt wellicht op het aantal volledige vergelijkingen voor consumenten wat Independer.nl per week maakt? Meer inhoudelijk is Independer.nl blij met deze samenwerking met FNV Bondgenoten omdat het onze onafhankelijkheid bevestigt. FNV heeft hier samen met KPMG zeer diepgaand onderzoek naar verricht voordat zij haar naam aan FNVFA.nl wilde verbinden. Daarnaast maakt de samenwerking het voor nog meer consumenten mogelijk echt onafhankelijk financieel advies en vergelijkingen te krijgen. Zowel Independer.nl als FNV FA baseren hun advisering op het belang van de klant en nooit op de hoogte van eventueel te behalen provisie zoals gebruikelijk is in de financiele wereld. De resulterende toenemende transparantie leidt inmiddels via normale economische marktwerking aantoonbaar tot duidelijker en scherpere voorwaarden op bijvoorbeeld de spaar-, leen-, hypotheek, ziektekosten- en ziekenfonds markt. Die transparantie en de consumentenfocus is in lijn met het streven van de STE en Nederlandse Bank in haar beleid over financiele advisering en naar onze mening veel belangrijker dan eventuele inkoopkracht. Groeten,Edmond Hilhorstnamens Independer.nl en FNVFA.nl

Jorj X. McKie

Transparency in this market is what we all need. But stop kidding yourself that you are truly independent. Even KPMG can't guarantee their own independence and objectivity. And the true nature of all labour organisations is never to be objective. Your effort in this forum to belie that impression is duly noted.

Stijn Frederiks

Het is toch erg dat ik bij de koptekst "FNV en Independer sluiten joint venture" onmiddelijk ervan uitga dat FNV en Independer al een joint venture hadden, en dat ze deze nu hebben moeten sluiten (omdat het niks opleverde en veel kostte, of iets dergelijks). Ik schaam me diep, Edmond en Diederik! En ik ben blij dat er nog zoiets als "nieuwe initiatieven" bestaan in deze barre tijden van faillissementen en desinvesteringen…

Edmond Hilhorst

I understand your reaction since I share your perspective on the financial insustry. This is exactly the reason why we started Independer and position ourselves this volnerable. I'd like to challenge you in proving Independer.nl are not fully independent in any respect. The means of doing so (mystery shopping, customer interviews, industry analysis or company visit with Q&A) are up to you.

Ralph Geissen

Beste Edmond, allereerst veel succes toegewenst in de samenwerking met FNV, al vind ik de investering van 9 miljoen wel erg veel centjes?< >Zowel Independer.nl als FNV FA baseren hun advisering op het belang van de klant en nooit op de hoogte van eventueel te behalen provisie zoals gebruikelijk is in de financiële wereld.< >U doet het voorkomen dat vrijwel elke tussenpersoon (behalve uzelf natuurlijk) de cliënt op basis van de te behalen provisie adviseert en niet op basis van diens wensen. Dat lijkt mij niet terecht.

Edmond Hilhorst

Beste Ralph, dank voor je reactie. Ik ben mij zeer wel bewust van het feit dat er ook integere tussenpersonen zijn die wel vanuit het belang van de klant redeneren. Zelfs als een tussenpersoon eigendom is van een verzekeraar impliceert dat nog niet dat er niet goed geadviseerd wordt.Tegelijkertijd geeft 82% van de tussenpersonen bij een congres begin 2000 aan (ook) aan het eigenbelang (lees provisie) te denken bij het adviseren van producten en aanbieders. Uit onderzoek wat hij hebben laten uitvoeren is 76% van de consumenten zich hiervan bewust.Helaas is het voor de gemiddelde consument heel moeilijk om te bepalen welke tussenpersoon echt onafhankelijk en integer opereert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond