Deel dit artikel
-

Forrester: Bloederig einde voor veel retailers

Er is in de toekomst ruimte voor maar zes typen retailers. De rest wacht een langzaam en onvermijdelijk einde. Forrester Research ziet dat retailers zich te veel en ongefundeerd door hypes laten leiden.

De sterke focus op het gedrag van jongeren, locatiegebaseerde technologie, mobile wallets en same-day deliveries leiden retailers veel te veel af. Zoveel zelfs, stelt Sucharita Mulpuru van Forrester, dat de bedrijven vergeten om geld te verdienen.

Niet de jongeren maar de ouderen hebben het geld te besteden. En die ouderen, de groep tot 55 jaar, is afgelopen decennia alleen maar meer gaan uitgeven. “De economie heeft een veel grotere impact op de retail gehad dan technologische vernieuwing. Er zijn veel winkels geopend, er is meer schaalgrote in productie en distributie en e-commerce en de mobiele sector zijn opgekomen.”

De opstellers van het rapport ‘The Future of Shopping’, dat net is verschenen, raden retailers aan zich te richten op efficiëntere werkprocessen en betere klantbeleving. Telefoons en tablets in de winkel kunnen het oriëntatie- en aankoopproces in de winkels versnellen, aandacht voor omnichannel fulfillment zorgt ervoor dat klanten via alle kanalen goed worden bediend, marktplaatsen (bol.com Plaza, Amazon, Zalando Lounge, etc.) vergroten de afzetkansen en met dynamic pricing kan real time prijsconcurrentie worden bedreven.

In de afgelopen jaren hebben de retailbedrijven te veel aandacht besteed aan nieuwe technologie. “Aan hypes, en dat is precies wat het zijn: hypes”, klinkt Mulpuru stellig. Het is volgens haar beter te kijken naar fundamentele technologieën als remote customer service, beeldherkenning om impulsen aan producten te koppelen, RFID in de logistieke keten en biometrie als vehikel voor identificatie en autorisatie (procesversnelling).

“Nu dynamic pricing steeds vaker wordt toegepast moeten bedrijven daar ook gericht CRM-praktijken bij inzetten. Veel van de grootste producenten van merkspullen zullen zich terugtrekken uit massadistributie. Ze nemen de controle over hun lot en hun verkoopkanalen in eigen handen.”

De onderzoekers kijken naar de internetsector voor hun tips. Ze vinden dat bedrijven een actief beleid moeten omarmen om ouderen als klant te winnen en ze moeten in omnichannel en loyalty blijven investeren. Niet verrassend, maar niet vaak toegepast is het advies om een actief M&A-beleid in te voeren. Retailers moeten zich vaker als actief als investeerder opstellen richting startende bedrijven. Hetzij om van te leren, hetzij met het oog op een eventuele strategische overname.

Zo somber als haar rapport klinkt, zo realistisch is Mulpuru ook. De winkelstraten lopen niet leeg in de toekomst, maar veranderen van indeling. Mode- en elektronicawinkels en warenhuizen verdwijnen niet. De grootste kaalslag heeft daar al plaatsgevonden. Consumenten zullen hun beoogde nieuwe aankopen altijd nog wel willen passen, voelen of uitproberen.

De retailers die de grootste stappen vooruit gaan maken zijn de online bedrijven, fabrikanten, bedrijven die zich richten op onderwijs en gezondheid, restaurants en verkopers van luxe producten.

Foto: Random Retail (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Haarman

Echt verrassend zijn de inzichten zoals hierboven beschreven niet. Het verwijt dat de meeste retailers teveel aandacht aan nieuwe technologie hebben besteed wordt een paar alinea’s verder weer tegengesproken met opmerkingen over dynamic pricing en omni-channel strategieën. Het komt bij mij over als een opsomming van gemeenplaatsen en een persoonlijke mening van Sucharita. Maar ik moet daaraan toevoegen dat ik het rapport van Forrester niet gelezen heb, ik heb daar de 499 US Dollars ook niet voor over.

Bas Schotte

Inderdaad die salespitch had wel wat beter gekund:)

Maarten

De titel en de inleiding van het artikel worden ook tegengesproken door de voorlaatste alinea. Het geeft de indruk dat de titel meer bedoeld was om een hoge click-through te krijgen op de nieuwsbrief dan het hier om echt nieuwsdeling gaat.

Willem Maatman

Net zo iemand als Cor Molenaar, die waait ook met alle winden mee om zijn schnabbelcircuit telkens van ‘ de nieuwste inzichten’ te voorzien.

Erwin Boogert

Het verhaal is natuurlijk meer dan alleen de kop, maar de auteur van het rapport was idd wel vrij stellig over de toekomst van retail. Te veel aandacht voor hype en te weinig voor – zeg – productieve of service-ondersteunende technologie. Wat ik wel een interessante opmerking vond overigens was: ‘Veel van de grootste producenten van merkspullen zullen zich terugtrekken uit massadistributie. Ze nemen de controle over hun lot en hun verkoopkanalen in eigen handen.’

Laurens van Heeswijk

Ik ben van mening dat dynamic pricing en omni-channel strategie niet onder de hypes geschaard moeten worden. In dat opzicht is het dan ook geen tegenspraak. Dat zijn/worden onderdelen van de bedrijfsstrategie die niet meer verdwijnen. Maar hypes als Foursquare, Augmented reality, en in mindere mate wellicht Twitter en zelfs Facebook zorgen wel degelijk voor afleiding die niet customer driven is. Ik heb het rapport ook niet gelezen, $499 is inderdaad eens stevige prijs, maar kan me wel vinden in de samenvatting. Technologie moet een middel zijn om de klant optimaal te bedienen en geen doel op zich.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond