Deel dit artikel
-

France Telecom opent Europese ad exchange

France Telecom begint een open Europees advertentienetwerk en sluit daartoe een samenwerking met OpenX.

De Fransen betreden hiermee een voor hen nieuwe markt. De zogeheten Ad Market zal worden geëxploiteerd vanuit het Orange-merk.

In het tweede kwartaal van 2010 gaan de lokale verkoopactiviteiten in Frankrijk en Engeland van start. Andere Europese landen volgen daarna. Orange is tevens actief in België, Polen, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk en verscheidene oost-Europese landen.

Het is de vraag of Orange Ad Market ook de Nederlandse markt zal betreden. Sinds T-Mobile in 2007 Orange overnam is het Franse merk hier uitgefaseerd.

Het advertentienetwerk is enkel bedoeld voor display advertising, grafische uitingen als banners, rectangles en skyscrapers. Ad Market is een uitbreiding op Orange’ bestaande activiteiten op de markt voor internetreclame, het zogeheten Ad Network. Naar eigen zeggen bereikt Orange daar maandelijks 343 miljoen internetters mee.

Met de OpenX-technologie verbreedt Orange het bereik van zijn netwerk. De advertenties worden niet enkel uitgeserveerd op sites die Orange zelf selecteerde. Belangstellende uitgevers kunnen zich nu ook zelf aansluiten op het advertentienetwerk.

France Telecom was kort voor publicatie niet in de gelegenheid te reageren op vragen van deze uitgave. De Amerikaanse woordvoering van OpenX ligt nog op een oor.

Het Franse telecombedrijf breidt hiermee zijn online activiteiten verder uit. Telecomaanbieders zoeken naar alternatieve inkomstenmodellen. Deutsche Telekom nam, vanuit diezelfde gedachte, vorige week het internetbetaalsysteem Clickandbuy over.

OpenX zegt in een blogbericht: “Met deze stap hopen we adverteerders en uitgevers meer keuze te bieden en concurrentie te bevorderen”. Het bedrijf bevindt zich op de markt met onder meer Google (Ad Exchange) en Microsoft (Atlas).

Verscheidene grote Nederlandse uitgevers gebruiken de OpenX-technologie om reclame op hun sites te tonen. Onder hen bevinden zich ondernemingen als Telegraaf Media, Eredivisie Media, Adfactor, Spill Group, eBuddy en Moto Media.

OpenX-specialist Erik Geurts verklaart de groeiende belangstelling voor OpenX: “Van oudsher wordt OpenX in Nederland al vrij veel gebruikt. Je zag de interesse stijgen toen DoubleClick gratis werd. Dat was kennelijk een impuls voor bedrijven om nog eens naar andere gratis alternatieven”.

Deel dit bericht

1 Reactie

JJ

Ik zie Atlas staan – is toch door Microsoft al uitgefaseerd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond