Deel dit artikel
-

Google bouwt datamanagementplatform

Google ontwikkelt een datamanagementplatform waarmee adverteerders ook data over hun eigen klanten, of andere bronnen, kunnen importeren en daarmee beter targeten.

De dienst die, volgens AdWeek, DoubleClick Audience Center gaat heten is voor adverteerders een welkome aanvulling op de reclamediensten die Google al biedt. Met de noviteit kunnen ze mediaruimte gaan inkopen op basis van meer, vaak betere, informatie over de consument. De biedprijs voor de reclameposities kan hoger uitvallen omdat het rendement erop ook hoger is.

Gebruikers van het Audience Center, veelal de meer geraffineerd werkende online marketeers, kunnen in het nieuwe systeem data over hun eigen klanten invoeren. Te denken valt aan data uit klantenbestanden of loyaliteitsprogramma’s. Bedrijven kunnen zo bijvoorbeeld bekende klanten identificeren die vaker of juist minder transacties doen en hen met bijbehorende berichten aanspreken.

Google is zeker niet de eerste van de mediaconglomeraten die een dergelijke systeem introduceert. Wanneer dat gebeurt is overigens nog niet bekend. Facebook biedt sinds het voorjaar van 2014 al een systeem (Custos Audiences) en slimme dataselecties te maken op basis van door externen ingevoerde databronnen.

Foto: marc cornelis (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Dick

Opmerkelijk, aangezien ze al jaren claimen dat ze dit allang konden. Ze geven nu dus eigenlijk toe dat ze iedereen hebben voorgelogen over hun kunnen. Dat is nu exact waarom je Amerikaanse marketing & sales-praatjes vele malen tegen het licht moet houden en blijven doorvragen om de waarheid te achterhalen. Er zijn in Nederland en Amerika allang bedrijven met producten die dit wel kunnen en beter dan Google. Google teert op een imago dat ze alles kunnen omdat ze hip en innovatief zijn waar marketeers maar al te graag intuinen. Marketeers zijn ten slotte net zo goed consumenten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond