Deel dit artikel
-

Google wil cookies vervangen door AdID

Google wil af van third party-cookies en deze vervangen door een anoniem volgsysteem dat AdID is gedoopt. Dat meldt USA Today. Deze AdID bevat gegevens waar adverteerders onder strenge privacyvoorwaarden mee aan de slag kunnen.

Google lijkt het nieuwe systeem al te bespreken met toezichthouders en consumentenorganisaties. Het bedrijf denkt dat het met een eigen systeem gebruikers meer controle kan geven. Toch ligt het voorstel gevoelig omdat het volgen van gebruikers meer en meer een zaak van bedrijven als Google en Apple lijkt te worden.

Branchevereniging Interactive Advertising Bureau (IAB) vindt het plan dan ook geen goed idee. Het IAB is al een tijdje in discussie met Mozilla, het bedrijf achter de browser Firefox, die third party cookies standaard wil blokkeren. Apples Safari browser blokkeert third party-cookies al sinds 2003. Er staat veel op het spel: Jaarlijks wordt wereldwijd bijna honderd miljard euro uitgegeven aan digitale advertenties.

Naar verluidt krijgt AdID een looptijd van een jaar, waarna de browser de gegevens automatisch verwijdert. Ook zouden gebruikers een tweede AdID kunnen aanmaken voor sessies die ze strikt privé willen houden. Adverteerders moeten verder akkoord gaan met bepaalde privacyvoorwaarden die nog niet zijn gepubliceerd.

Google wilde geen nadere toelichting geven, maar benadrukt dat AdID geen zaak is van de korte termijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Elibert

Beste,

Is dat zo dat de webbrowser Safari al sinds 2003 third party-cookies blokkeert?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond