Deel dit artikel
-

Cookiewet biedt onvoldoende bescherming volgens consumenten

De helft van de Nederlandse consumenten vindt dat de cookiewet de privacy van consumenten op internet nauwelijks heeft verbeterd. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond voor de Digitaalgids: 29 procent van de ondervraagden vindt hun privacy wel verbeterd door de cookiewet en 21 procent weet het niet.

Uit de enquête blijkt dat de grote meerderheid van consumenten (71 procent) behoefte heeft om trackingcookies te blokkeren, van sommige of alle websites. Toch klikt vijftig procent van de consumenten zonder er bij na te denken altijd op de OK-knop waarmee websites toestemming vragen om cookies te plaatsen, terwijl 32 procent daarvan aangeeft van geen enkele site trackingcookies te willen.

De Consumentenbond pleit al langer voor een oplossing waarbij consumenten zich eenmalig voor alle trackingcookies kunnen afmelden. Bijvoorbeeld met een do-not-track knop die al in de meeste browsers zit. Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, negeren websites massaal het verzoek van consumenten om niet gevolgd te worden als zij dit via de browser instellen. ‘Bij de bedrijven ontbreekt blijkbaar de wil om het probleem op te lossen, dit zal dus wettelijk afgedwongen moeten worden.’

De informatieverplichting in de cookiewet zorgt wel voor betere informatie over de cookies die websites plaatsen, constateert de bond. Maar liefst 73 procent van de consumenten leest soms of altijd de informatie daarover. Toch voelen veel consumenten zich hierdoor niet beschermd, ze nemen liever zelf maatregelen tegen tracking cookies. Vijftig procent verwijdert af en toe cookies, elf procent heeft via de browser ingesteld om tracking cookies te blokkeren en vijf procent gebruikt een browser plug-in.

De cookiewet trad in juni 2012 in werking. Sindsdien heeft de Consumentenbond veel klachten ontvangen van consumenten, vooral over het ontbreken van een eenmalige afmeldmogelijkheid voor cookies.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rick

“Toch klikt 50 procent van de consumenten zonder er bij na te denken altijd op de OK-knop waarmee websites toestemming vragen om cookies te plaatsen, terwijl 32% daarvan aangeeft van geen enkele site tracking cookies te willen.”

Kortom, mensen klikken maar wat. Als je iets écht niet wilt, dan moet je ook maar de tijd en moeite nemen om te lezen wat er staat. Dat mensen dat niet doen en daardoor ‘ongewild’ cookies toestaan, lijkt me niet het probleem van de bedrijven. De verantwoordelijkheid ligt ook bij de consument.

Mike

@Rick
Deze cijfers geven vooral aan hoe onduidelijk/misleidend de informatie is die de meeste websites bieden. De consument klikt maar wat, omdat ze geen idee heeft wat cookies zijn of een eerlijke keuze ontbreekt. Dit is wel degelijk de verantwoordelijkheid van bedrijven.

Rick

De punten die in het artikel worden aangehaald zijn het gevolg van rammelende wet die de cookiewet van begin af aan is. Handhaving of controle is eigenlijk niet mogelijk, waardoor het aan bedrijven zelf is of en – zo ja – hoe uitgebreid ze bezoekers over het gebruik van cookies informeren of de mogelijkheid bieden deze te blokkeren.

Als er in de media aan cookies evenveel aandacht zou zijn besteed als aan bijvoorbeeld phishing, dan zou de consument vermoedelijk wel alerter zijn op het gebruik van cookies of er in ieder geval meer vanaf weten. Blijkbaar is het ‘probleem’ niet zo groot dat een uitgebreide campagne de moeite waard is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond