Deel dit artikel
-

Gratis stads WiFi gefinancierd uit ‘flitsadvertenties’

Het Nederlandse Bullseye WiFi, dat in de tweede helft van dit jaar gratis WiFi in 37 Nederlandse steden wil introduceren, gaat het initiatief financieren uit advertenties die vanzelf op het scherm van tablet en smartphone verschijnen. Dat vertelt directeur George Seton aan Emerce.

Bullseye Wifi richt zich hoofdzakelijk op smartphone- en tabletgebruikers. Die moeten eerst een app downloaden, waarmee zij op het netwerk kunnen inloggen. Persoonsgegevens hoeven niet te worden ingevuld. Om de vijf minuten verschijnt – afhankelijk van wat men aan het doen is – een advertentie op het scherm van maximaal drie seconden.

De inkoop van de advertenties wordt uitbesteed, maar directeur Seton wil niet zeggen aan welke partij. “We gaan ons richten op grote landelijke adverteerders omdat wij massabereik kunnen garanderen. We staan open voor lokale adverteerders, maar omdat de inkoop daarvan erg arbeidsintensief is, laten we dat nog even liggen.”

Het bedrijf heeft ervoor gekozen om gebruikers anoniem te laten inloggen, ook hoeven zij geen profiel met interessegebieden aan te maken. Seton: “Daardoor kunnen we inderdaad geen gerichte advertenties aanbieden, maar is er ook geen drempel om gebruik te maken van het netwerk. We willen een groot bereik realiseren.”

Het WiFi-netwerk wordt door Bullseye Wifi zelf aangelegd, eerst in een beperkt aantal steden in Nederland na de zomer. “Steden van minder dan honderdduizend inwoners zijn voor ons niet interessant. Grote steden als Utrecht krijgen WiFi in een groot deel van het centrum. Dan spreek je toch al gauw over honderd hotspots.”

De software voor het netwerk wordt ontwikkeld door Adis van Rolf Boerkoel, die ook in het bestuur van het bedrijf zit.

Dat BullsEye WiFi concurrentie krijgt van bestaande open netwerken vindt Seton niet erg. “Vaak zijn dat initiatieven van gemeenten. Meestal zie je dat als het geld op is, zo’n netwerk ophoudt te bestaan. Wij kunnen in elk geval continuïteit garanderen.”

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Wouter

Gratis internet, bekostigd uit advertentie. Waar en wanneer heb ik een dergelijk business model vaker gehoord? O ja, rond het jaar 2000 ten tijde van de bubbel….

Nico Dammers

Is het voor lokale ondernemers niet beter om een wifi netwerk aan te leggen dat voor hun zelf geld oplevert? Gratis wifi voor je bezoekers is leuk als onderscheidende dienst maar als gratis wifi overal verkrijgbaar is is dat straks dus niet meer genoeg.

Ruimte in wifispectrum is overigens maar beperkt dus als er concurrerende netwerken naast elkaar actief zijn (en die komen er echt wel als hier geld mee te verdienen is) holt de kwaliteit hard achteruit van alle wifi netwerken. Hier in Den Haag heb je bijvoorbeeld op de Grote Marktstraat veel gratis wifi netwerken en die werken allemaal alleen als je zo ongeveer naast de antenne staat. Als KPN straks met Fon aan de slag gaat en Ziggo ook al zijn routers openzet wordt dat toch iets om rekening mee te houden. Geld met advertenties verdien je alleen als mensen op je netwerk kunnen komen….

Dennis Eijs

En waarom niet gewoon collectief regelen? Ik weet het, dat mag tegenwoordig niet meer, alles moet privaat en in bedrijfsmodel, het Hermisme/Mercurianisme als opgelegde EU staatsreligie.
Maar waarom mogen burgers niet zelf (van mijn part via de overheid) weer zulke dingen in de hand nemen? Alles wat we gemeenschappelijk opgebouwd hebben is onderhand verpatst. DAT is namelijk de manier om rijk te worden. Wat gemeenschappelijk is privatiseren.
Dus, gratis internet moet kunnen, en natuurlijk mogen bedrijven erop adverteren, ik verbaas mij nog altijd dat bedrijven apart moeten betalen voor advertenties op de publieke omroep, ook zij betalen belasting en dragen dus bij aan de publiekeomroep, dus ook zei zouden gewoon recht hebben op een omroep voor bedrijven. )O+->

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond