Deel dit artikel
-

Groupon rolt zakelijk betaalsysteem uit

Koopjessite Groupon heeft dinsdag zijn betaalsysteem gelanceerd voor de Amerikaanse markt. Dat dankzij de overname van de startup Breadcrumb, die een betaalmethode voor de iPad heeft ontwikkeld.

Groupon heeft deze oplossing afgelopen oktober al gelanceerd voor de horeca. Voor retailers en beautysalons is daar nu een Point of Sale (POS)-variant aan toegevoegd. De oplossing doet erg denken aan die van het Amerikaanse bedrijf Square. Voor betalingen plaatst men een kaartlezer in iPhone, iPad of Android smartphone. Koppelingen met optionele printers en kassa’s zijn mogelijk.

Voor creditcardtransacties (Visa, MasterCard en Discover) rekent Groupon een commissie van 1,8 procent plus vijftien dollarcent per transactie. Daar krijgen de retailers wel wat voor terug, zoals analyses van hun verkopen.

Een iPad-app genaamd Groupon POS dook dinsdag heel even op in iTunes om vervolgens weer te verdwijnen. Woensdag moet hij opnieuw beschikbaar zijn.

De nieuwe activiteiten maken deel uit van de ambitie om van Groupon de ‘systeemsoftware voor lokale commerce’ te maken. Vooralsnog levert Groupon zijn betaalsysteem alleen aan Amerikaanse klanten.

Alsof het zo was afgesproken, presenteerde Square gisteren zijn nieuwste kassa. Square Stand (foto onder) is een soort houder die werkt met iPad 2 en 3. Later dit jaar komt er een versie voor iPads met Lightning-aansluiting. De houder gaat 299 dollar kosten.

PayPal lanceert het programma Cash for Registers, waarbij hardware met partners als NCR, Leaf en Erply wordt ontwikkeld. Als retailers hun oude kassa inleveren voor een iPad-oplossing (app, houder en printer), hoeven ze voor de rest van het jaar geen transactiekosten te betalen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond