Deel dit artikel
-

IAB komt met standaard cookieteksten

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) hanteert voortaan standaard teksten voor websitehouders die hun bezoekers moeten informeren over het gebruik van cookies. Die teksten zijn de vinden in een nieuwe informatiegids.

De nieuwe wetgeving zorgt voor veel (rechts)onzekerheid en nieuwe uitdagingen voor de leden van het IAB. Om de online-industrie te helpen compliant te zijn, is IAB direct na de invoering van de wetgeving gekomen met de Cookie Compliance Guide. Na de Cookie Compliance Guide komt IAB nu met een gids (pdf) waarmee aan de informatieplicht kan worden voldaan.

In overleg met de grote internetexploitanten is de keuze gemaakt om de websitebezoekers te informeren via een piramidemodel. Via dit model krijgt de bezoeker eerst een pop-up bar te zien, waarvandaan de bezoeker kan doorklikken naar een korte, simpele en algemene uitleg over ‘waarom cookies’. Vervolgens kan de bezoeker vanuit de korte, simpele uitleg doorklikken naar de meer gedetailleerde informatietekst betreffende de specifieke website.

Deel dit bericht

6 Reacties

Venema

Een slecht geschreven, slordig in elkaar gezette PDF(!!) waarvan de teksten “mag” aanvragen. Die teksten mag je vervolgens niet wijzigen (wat iemand met een beetje taalgevoel zal doen besluiten ze dan maar niet te gebruiken). Bovendien is het een halfbakken oplossing zoals die nu op de meeste sites die iets met de ‘cookiewet’ doen dat al hebben geïmplementeerd: een beetje informatie geven. Daarmee voldoen sites die met het IAB-document gaan werken nog steeds niet aan de wetgeving. De teksten zijn ook veel te wollig en te lang. En waar komt die wens om alles ‘uniform’ te houden vandaan?

Paul Haarman

Probleem is inderdaad dat deze teksten niet voldoen aan de wetgeving. Ik begrijp dat wel want de wet is zo verregaand (en zo slecht voor de online markt in Nederland) dat je er gewoonweg niet aan wilt. De laatste tijd worden in Nederland besluiten, akkoorden en wetten gemaakt die onszelf in de voet schieten. Mijn advies: Trek die cookie wet nu in voordat Nederland haar digitale voorsprong definitief verliest. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald (misschien ook een tip voor Rutte en Samsom).

Jurjen Jongejan

100% eens met Paul !!

Maurits van Eeghen

@Paul: laten we ons geen illusies maken, deze wet is een feit. De wet intrekken zal niet gebeuren, hoogstens wordt deze aangepast wanneer blijkt dat de wet juridisch onhaalbaar is.

Er is ook geen sprake van een digitale voorsprong in Nederland. Wanneer je stelt dat deze wet ondernemingen in Nederland op een verdere achterstand plaatst dan geef ik je daarin volkomen gelijk. De wetgever vind echter dat het belang van de bescherming van de privacy van burgers belangrijker is dan de belangen van ondernemers. Dat de uiteindelijke wet zo’n gedrocht is geworden kunnen wij onszelf mede aanrekenen. De noodzakelijke kennisoverdracht, die een betere wet tot stand had kunnen brengen, had gerealiseerd kunnen worden door het voeren van een sterkere lobby. Maar dat is niet zo.

Het is aan de ondernemers in Nederland zelf om met innovatieve oplossingen te komen die, binnen de letter van deze wet, de markt toch vooruit helpen. Dat helpt, blijven dromen niet.

Marcel Vogels

Wauw Maurits. Dat is een prachtig geschreven stuk proza, en, he-le-maal waar. De welbekende spijker op zijn kop! Niks meer aan toe te voegen.

Remi van Beekum

Zoals Maurits al zegt: “laten we ons geen illusies maken, de wet is een feit.” En zo is het.

En dus leven we in een nieuwe realiteit, waar het gaat om wie de beste data heeft. Heb jij een hogere cookie-rate dan je concurrent, en meet je slimmer, dan heb je betere inzichten en kun je je marketinginspanningen beter aansturen en betere beslissingen nemen.

Om een hogere cookie-percentage te halen dan je concurrent, moet je dus gaan spelen met de wijze van verkrijgen van de toestemming. Verschillende versies van pop-ups/lay-overs en verschillende varianten van de tekst. Als je daar nu op inzet, heb je straks een voorsprong op de concurrent.

Maar het IAB doet twee dingen: Je mag de tekst alleen gebruiken als je hem niet aanpast. En je mag de tekst alleen gebruiken, als je hem ontsluit via een grijs balkje. (beide zijn door IAB bevestigd, zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/iab-komt-met-standaardteksten-voor-informatieplicht-nieuwe-cookiewet )

Daarmee is elke mogelijkheid om aan cookie-rate-optimalisatie te doen verkeken. En dus is het een onbruikbare tekst voor iedereen die de nieuwe realiteit serieus neemt.

Dat nog los van de taalkundige kritiek en de halve benadering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond