Deel dit artikel
-

In gesprek met Paul Hinze van Colours

Paul Hinze, voormalig Lost Boys, is directeur van full service internet bureau Colours. Emerce sprak met hem over zijn bureau en de huidige markt.

Wat is de reden voor de naamswijziging?

We zijn opgeschoven van CMS-implementatie naar een full service internet bureau wat online bedrijfsstrategie vertaalt naar een internet identity en ecommerce oplossingen. We hebben bijvoorbeeld een optimalisatielab waarin we alles doen in het teken van conversie met usability en analytics experts. Daarnaast stond het merk Lectric beter bekend voor internet opleidingen. Om duidelijk te maken dat wij iets anders doen, hebben we nu een andere naam.

Waar zijn jullie goed in, waar moet je Colours voor in zetten?

De realisatie van e-commerce platformen. We hebben bijvoorbeeld vier mensen gevormd in een speciaal team wat we het ‘optimalisatielab’ noemen. Door kennis van deze webanalytics- en usability-experts vanaf dag een in te zetten, zijn we goed in sites die uiteindelijk moeten converteren. Daarnaast onderscheiden we ons doordat we deel uitmaken van een groep online bureau’s, zoals SearchResult en Yourzine, waar veel specifieke know-how zit op bijvoorbeeld het gebied van search en emailmarketing.

Met welke bureau’s vergelijk je Colours?

We kijken eigenlijk vooral goed naar Mirabeau. Ook zij zijn een full service internet bureau wat klanten bedient bij wie online de core business is, en doen dat erg goed. Er zijn verder weinig bureau’s met zo’n positie. Misschien vroeger Lost Boys, maar zij hebben in mijn ogen toch gekozen voor meer communicatie en reclame. Verder letten we op Strawberries, Info.nl en TamTam.

Welke klanten bedienen jullie of zoeken jullie?

Zoveel mogelijk klanten waarbij internet primair is en invloed heeft op hun dagelijkse business. We zitten minder aan de branding- kant. We zijn nu bijvoorbeeld bezig de Efteling-site die in het 2e halfjaar live gaat, daarnaast doen we voor Friesland Campina een ledenportal, dus aangesloten boeren kunnen alles volgen over melkleveranties, kwaliteitsinformatie en verrekening. 60% van onze projecten is consument georienteerd, en 40% business to business oplossingen.

Veel website-eigenaren richten zich nu op optimalisatie. Wat is de beste verdeling tussen bureau en klant als het gaat om het verhogen van conversie?

Het is goed als ‘externe ogen’ de klant begeleiden in wat nu echt belangrijkis , maar de klant moet dagelijks met stuurvariabelen bezig zijn en deze goed beeld brengen. De klant let dus op kpi’s zoals het aandeel verkeer vanuit Google of andere bronnen, uitval percentages op verschillende momenten in de site en uiteindelijk conversie naar de transactie. Een bureau brengt verdieping door analyses, bij grote sites maandelijks en bij minder intensieve kan dat naar 3 a 6 maanden.

Wat is een trend die je in de markt ziet?

Dat nog steeds traditionele bedrijven, retail, serieus op online instappen. Zo gaan we binnenkort met een grote supermarkt een productcategorie online brengen en direct daarna komen daar ook e-commerce toepassingen bij. Ik schat in dat 30 procent nu serieus met online bezig is, maar 70 procent nog niet. Dat is nog een enorme groep.

Maar die partijen lopen toch hopeloos ten opzichte van bedrijven zoals Coolblue, Wehkamp of Albert Heijn, die al jaren bezig zijn?

Het internet-kanaal is rendabel te krijgen juist door hun ‘traditionele’ fysieke aanwezigheid. Er is een kruisbestuiving tussen winkel en online, zeker bijvoorbeeld bij kleding. De jurk online kan in de winkel geruild worden, men koopt daar weer andere spullen. Bovendien geeft een fysieke aanwezigheid ook online bekendheid en vertrouwen. Natuurlijk hebben zij een logistieke uitdaging, maar daar zijn verzendhuizen of externe stock-partijen voor die dat kunnen oplossen. Voor traditionele partijen is er dus nog voldoende kans om zelfs nu nog in te stappen.

Wat zie je klanten nu doen?

Een paar branches hebben het moeilijk, zoals automotive, banken, verzekeraars en de reisbranche.  Zij maken een hele sterke scheiding tussen need to have en nice to have. Het laatste skippen ze. Maar branches zoals overheid, recreatie in Nederland, opleidingen, retail  gaan gewoon door met ongewijzigd budget en investeringen in internet.

Welke ontwikkeling moeten we wat jou betreft vooral in de gaten houden?

 Google is nu leidend om bereik te genereren, maar dat zal voor een belangrijk deel verschuiven naar sociale communities en netwerk-achtige sites. De referentiefunctie kan in niches beter worden gedaan door deze specialisten dan door Google.  

Emerce publiceert geregeld interviews met personen werkzaam in e-business, zoals bij bureau’s en online bedrijven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Arjan Kollee

Het klopt inderdaad wat Paul zegt over Mirabeau. Ze doen het heel goed. Het maakt niet uit welk bedrijf je belt die met Mirabeau zaken heeft gedaan. Iedereen is razend enthousiast over Mirabeau. Mirabeau heeft eigenlijk alleen maar goeie referenties. Je komt nooit iemand tegen die een negatieve ervaring heeft met Mirabeau.

Bart de Fluiter

Alle goeds met de nieuwe positionering en ingeslagen route, Paul. @Arjan: Mirabeau is inderdaad een van de serieuze partijen in Nederland in dit metier. Net zoals Colours en (zeer) selecte groep andere buro's een serieuze dienstverlener die verder kijken dan een aantrekkelijke interface. Bovenstaande post van Arjan lijkt me echter enigszins overtrokken om echt serieus genomen te kunnen worden. Termen als 'iedereen', 'nooit' en 'allemaal' passen niet in een jonge industrie als e-business. Enige nuance kan geen kwaad.  

Webredactie FD

Ehhh, bel anders even met FD hoe Mirabeau het daar heeft gedaan, of anders even met het Rai.nl team die dezelfde ervaringen hadden. Mirabeau is binnenkomen met mooie praatjes en vervolgens 'krak' in het project meer uren en meer uren. FD/ BNR, emerce redactie ga eens op zoek zou ik zeggen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond