Deel dit artikel
-

Internationale webwinkel nog behoorlijk ingewikkeld

Grensoverschrijdend webwinkelverkeer stelt in Nederland nog weinig voor. “Begin niet aan het buitenland voordat je je eigen markt op orde hebt.”

Grensoverschrijdend webwinkelverkeer is mogelijk, tot wel 20 procent, maar er dienen dan nog wel veel belemmeringen te worden opgeruimd. Dat vertelde Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org, vandaag op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. “We hebben nog geen echt Europees betaalmiddel zoals iDEAL in Nederland”, aldus Nijpels. “Ook het aankoopvoorwaarden verschillen nogal. Een Europees keurmerk zou ook wenselijk zijn.”

Maar volgens Hans Elsout, directeur S&H Productfulfilment, moet je niet te snel naar het buitenland willen. “Transportkosten worden hoger naarmate je verder rijdt. Transport naar Frankrijk wordt al gauw acht euro. Daar zit gewoon een beperking aan. Ik denk dat we qua transport een tweedeling krijgen van Noord- en Zuid-Europa. Je kunt je ook decentraal organiseren en lokaal uitleveren, maar dan lopen je opslagkosten weer enorm op.”

Esout ziet de twintig procent groei dan ook niet vanuit Nederland gebeuren. En er zijn meer problemen: sommige landen zijn nog altijd vrij protectionistisch en eisen eigen locale organisaties of verplichte lidmaatschappen van brancheverenigingen. “Begin niet aan het buitenland als je nog niet klaar bent met je eigen merkt”, waarschuwde Elsout.

Jitse Groen van Thuisbezorgd, een bezorgservice voor maaltijden, heeft ook ook gemerkt dat het soms moeilijk is om in het buitenland te beginnen. “Wij dachten de Belgische markt wel even te kunnen doen, maar we zijn er aanvankelijk met de staart tussen de benen weer vertrokken. We hebben ons daar nu veel beter georganiseerd.” Ook de facturering met verschillende btw-regimes is volgens Groen nog behoorlijk ingewikkeld.

De beste manier om in het buitenland te beginnen is overname van een bestaande partij. Dat zullen buitenlandse bedrijven ook voor Nederland overwegen. Volgens Nijpels moeten Nederlandse webwinkels dan ook rekening houden met buitenlandse partijen die de Nederlandse markt op willen. “Als je de grens opengooit, moet je dat accepteren.”

Deel dit bericht

8 Reacties

Michel Hendriks

Of je werkt met een partij die de factuurrelatie met de consument aangaat en vervolgens de administratieve afwikkeling voor haar rekening neemt, inclusief internationale BTW aangiftes (zoals mijn werkgever). Dat doet overigens aan de logistieke uitdaging niets af, zoals Dhr. Esout terecht opmerkt.

G. Oord

Dit klinkt allemaal erg deprimerend en weinig motiverend. Er zijn hele goede oplossingen te vinden voor de diverse internationale betalingsmethoden en een webshop is zeker niet afhankelijk van een Europees keurmerk.

Natuurlijk is er eenmalig het een en ander te doen met de diverse wetgevingen etc, maar daar hoeft men in Europa nu niet meer voor af te schrikken. Er zijn al diverse pioniers voorgegaan.

Transportkosten is een punt, maar daar vindt een ondernemer in hart en nieren toch ook wel mogelijkheden voor?

Ruurd van der Weide

De stap naar het buitenland moet je inderdaad niet onderschatten, daar hebben de sprekers zeker gelijk in. Voor bedrijven die hun marketing, operatie en logistiek in Nederland goed op orde hebben biedt het buitenland echter ook enorme kansen. Wij hebben inmiddels meerdere web shops in Duitsland geïntroduceerd en we kunnen uit ervaring zeggen dat met voldoende kennis van de lokale markt een web shop ook in het buitenland een groot succes kan worden. Ons advies: Think Global, Act local!

Kees Mudde

Mocht je toch internationale ambities hebben maar niet direct zelf de grote stap willen maken, gebruik dan een externe partij die zich hierin specialiseert. Ik begrijp dat bijvoorbeeld een club als http://www.salesupply.nl werkt met lokale vertegenwoordigers die de hele sjebeng voor je organiseren. Het verdienmodel ken ik niet, maar een aantal grotere partijen maken gebruik van zo een opzet, en denk zeker dat er meer partijen zijn die dit ook doen.

Michel Schellekens

Dat is nu het voordeel van samengaan met een Logistiek partner die wereldwijd actief is. Ons bedrijf heeft meerdere klanten die vanuit Nederland heel Europa en het Midden Oosten bedienen vanuit hun webshop.
Nederland heeft bij far de meest concurrerende transport tarieven binnen Europa en wij kunnen dat weten 🙂
Ik denk dat een aantal logistieke collega’s nog niet klaar is voor het leveren naar buitenlandse consumenten.

Eelco van Wijk (PayPal)

Als verantwoordelijke voor PayPal Benelux verbaast de quote van de heer Nijpels over het ontbreken van een Europees betaalmiddel mij. PayPal en creditcards worden in heel Europa gebruikt en hebben de grenzen geslecht.
De suggestie uit het artikel dat Nederlandse webwinkels nog even moeten wachten met het buitenland lijkt me niet verstandig, en wordt nergens in het artikel met cijfers of feiten onderbouwd. Laat ik als antwoord hierop wel met cijfers komen die bewijzen dat de internationale eCommerce hard toeneemt.

Vorig jaar hebben de 10 grootste Nederlandse ‘export’ webwinkels alleen via PayPal ruim €0,5 miljard aan buitenlandse betalingen binnengekregen (hiervan slechts 55% uit Europa).
Andersom hebben Nederlanders alleen al met PayPal voor ongeveer €450 miljoen uitgegeven bij buitenlandse webshops.
Als alleen PayPal Nederland al €1 miljard internationale eCommerce ziet, dan zal het totale bedrag (incl creditcards) voor de Nederlands eCommerce import & export op enkele miljarden euro’s uitkomen.

We zien ook dat de groei in import & export vele malen hoger is dan de groei van 10% a 11% van de Nederlandse eCommerce.
Tot slot biedt ongeveer 35% van de Nederlandse webwinkels tegenwoordig PayPal als betaalmethode aan, waarmee het betaalmiddel in ieder geval geen belemmering meer vormt voor buitenlanders om in Nederlandse webshops te kopen.

Opvallend ook, dat het logistieke proces als barrière wordt gezien, terwijl volgens de Thuiswinkel Markt Monitor de helft van de Nederlandse e-commerce draait om aankopen, die geen verzending behoeven. Denk aan reizen, tickets, digitale muziek, games, etc. Een Nederlands bedrijf als Cheaptickets is op daarmee zeer succesvol in het buitenland.
Maar ook voor aankopen met verzending zijn er genoeg partijen die bewijzen dat er geen beperkingen meer zijn: iBOOD is een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat het enorm goed doet in het buitenland, Zalando is juist weer een voorbeeld van een Duits bedrijf dat zeer succesvol is op de Nederlandse markt en zo veel marktaandeel afsnoept van Nederlandse webwinkels.

Dus Nederlandse webwinkels, wacht vooral niet op Europese regeltjes en betaalstandaarden die internationaal handelen eenvoudiger zullen maken, want buitenlandse webshops zullen zeker niet wachten om uw marktaandeel in Nederland te verkleinen.

Ruurd van der Weide

Beste Eelco,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben het volledig met je eens. De eCommerce markt zal de komende jaren nog internationaler worden en daar kunnen Nederlandse Web shop het beste vanaf het begin bij zijn. Als ze nu de boot missen, wordt het straks alleen maar lastiger om de achterstand in te halen.

Stichting WebwinkelKeur

Denk dat de hoeveelheid belemmeringen wel meevallen of goed af te dekken zijn. De ideeën van sommige webwinkeliers om het buitenland er “even bij te nemen” is echter wel een terechte zorg, in het buitenland moet je eigenlijk geheel opnieuw beginnen (afgezien van interne processen) en dat heeft tijd nodig.

De zorg voor o.a. een europees keurmerk deel ik niet. Een keurmerk is natuurlijk geen vereiste, daarbij heeft elk europees land vrijwel zijn eigen taal, die moet je dus ook apart bedienen met een website (inhoud, productomschrijving, etc.), regelgeving, helpdesk, etc. Een keurmerk gericht op dat land lijkt me dan ook zinvoller.

Tevens verwacht ik dat de kans groot is dat grote internationale bedrijven een voet aan de grond krijgen, de overname van bijvoorbeeld Wehkamp lijkt enkel een kwestie van tijd.

Kortom, het buitenland biedt kansen, maar benodigd ook investering en tijd. Met een goede focus hoeft het echter niet uitgesteld te worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond