Deel dit artikel
-

‘Kamer krijgt cookie van eigen deeg’

Minister Henk Kamp komt binnen een maand met een voorstel voor het versoepelen van de cookiewet, zodat alleen bij trackingcookies toestemming  kan worden gevraagd. Maar het verbieden van irritante cookiemuren wordt wellicht moeilijk. “Wij moeten niet als overheid tussen aanbieder en afnemer willen zitten.”

Kamp beantwoorde vanavond vragen van de diverse fracties van de Tweede Kamer. Enkele partijen, waaronder SP en VVD, zijn niet te spreken over de huidige ‘cookiegijzeling’, waarbij bezoekers bot geweigerd worden als ze niet instemmen met de plaatsing van cookies.

PvdA en VVD zijn van mening dat de gebruiksvriendelijkheid van internet in het gedrang komt. SP Kamerlid Sharon Gesthuizen sprak zelfs van ‘klanten pesten, alsof websites aan de politiek willen laten zien hoe vervelend die wetgeving is.’ In plaats van de schermen zou alleen een balkje kunnen verschijnen met informatie over de gebruikte cookies, zo werd gesuggereerd. Doet de bezoeker niets dan moet het balkje verdwijnen. “De Kamer krijgt een cookie van eigen deeg”, schamperde de VVD.

Kamp staat niet onwelwillend tegenover implied consent, waarbij gebruikers niet expliciet hoeven aan te geven dat ze akkoord zijn met het plaatsen van niet-essentiële cookies. Daar maakt onder meer Nu.nl (Sanoma) gebruik van. Maar Kamp vindt wel dat sites de vrijheid hebben om bezoekers te weigeren.

Volgens toezichthouder OPTA is het voor een website niet verplicht gebruikers toegang te geven en kan die toegang afhankelijk worden gemaakt van het accepteren van een cookie. Echter het feit dat hiermee de keuzevrijheid van de gebruiker ten aanzien van zijn privacy wordt beperkt, wordt door OPTA wel bezwaarlijk geacht. Kamp wil wel kijken naar het opwerpen van cookiemuren door de publieke omroep en maatschappelijke organisaties, die uit algemene middelen betaald worden. Volgens Kamp zijn deze partijen wel verplicht toestemming te vragen, ook als zij niet verdienen aan trackingcookies.

De wijzigingen worden waarschijnlijk via een algemene maatregel van bestuur aangebracht.

Deel dit bericht

10 Reacties

gast

Martijn van dam (PvdA) heeft dit gedrocht van een wet gemaakt. beetje sneu dat de kamer nu de sector de schuld geeft van de gevolgen van het gepruts van Van Dam

Mark Mesman

Klinkt als een begin van het einde aan een belachelijke wet. Beter om eens helemaal terug te gaan naar de tekentafel en te kijken voor welk vermeend probleem men nu een oplossing probeert te vinden via de wet.
Zou goed zijn om eens te kijken naar landen om ons heen hoe omgegaan wordt met de richtlijnen.
Voor mijn gevoel is Kamp in ieder geval wel goed bezig om het nog enigszins recht te breien. Beste is om deze cookiewet voor eens en voor altijd drastisch te vereenvoudigen.

Olaf Pijl

Misschien was een Postbus 51 spotje over cookies beter geweest. De horrorverhalen die op internet en binnen het politieke debat over cookies de ronde doen laten zien dat het publiek en politici geen flauw idee hebben waar ze ja op nee op zeggen.

Z.Eur

Het is jammer dat de grote mediaconcerns dusdanig technisch incompetent zijn gebleken dat ze enkel nog maar een uitweg zagen in het saboteren van de uitvoering van een wet waar in principe niets mis mee was.
Ondanks een leger aan duur betaalde informatici bij Sanoma en TMG was men daar blijkbaar niet in staat om functionele cookies te ontrafelen uit alle 3rd party tracking troep.
De politiek wist heus wel waar het om draaide maar de grote media concerns die ons land ‘rijk’ zijn, hebben met een slikken-of-stikken-treitercampagne vakundig de uitvoering van een stuk wetgeving om zeep geholpen. Probeer dat als gewone ondernemer maar eens. Als je klanten al niet weglopen krijg je waarschijnlijk ook nog wel een juridische vervolgens door het openbaar ministerie kado.
Dat je als burger niet op de publieke site zoals uitzendinggemist kan komen zonder lastig gevallen te worden met 3rd party tracking en andere troep is tekenend voor de trieste staat waarin onze maatschappij momenteel verkeerd.
Dat had natuurlijk meteen juridisch aangepakt moeten worden door diezelfde overheid. Wij als burgers betalen al genoeg voor die publieke onzin omroep.

Er is geen enkele reden om deze onzinnige discussie zo hoog op te laten lopen, mits je technische incompetentie en het doelbewust negeren van de rechten van je bezoekers voor je eigen financiele gewin buiten beschouwing laat.

Stephan van den Bremer

Het is om te beginnen een gemiste kans geweest van de EU. Als je alleen een richtlijn afgeeft, die ieder land zelf moet interpreteren en omzetten in nationale wetgeving, vraag je om problemen. Als er iets grenzeloos is, dan is het wel de online wereld. UK en NL hebben vervolgens individueel de strengste leer aangehouden, maar komen daar nu één voor één op terug. Vorige week UK, nu NL. Als ze dan toch teruggaan naar de tekentafel, laat ze het dan op zijn minst op europees niveau doen.

Maurice Beerthuyzen

Naïviteit is troef in deze discussie. Leuk om te lezen dat Sharon Gesthuizen zich afvraagt of bedrijven dit expres doen, die cookiemuur. Ja Sharon, dat doen ze. 1. Om de boel meetbaar te houden en 2. Om te voorkomen dat je ergens een cookie optie mist en vervolgens de OPTA op de stoep krijgt.

Die impliciete cookie optie is leuk, maar als bedrijf koop je daar niets voor. Een bak anonieme klanten waar je niet meer op kunt analyseren. Je online onderneming wordt 1 blinde vlek; onwenselijk.

Is er nog een belangrijk weetje vanuit bedrijfsperspectief; uit verschillende testen is gebleken dat de cookiemuur geen negatieve invloed heeft op conversie.

Hierdoor begrijp je dat de cookiemuur vanuit bedrijven gezien de ideale oplossing is.

Martijn Brouns

De markt had de oplossing allang klaar: cookies konden allanf in de browser worden uitgezet. De extra pop-ups kunnen ook gekilled worden door de “cookiesok” extensie/plugin te installeren. Jammer alleen voor al die retailers die hun klanten gewoon relevante producten willen tonen… Maar goed, het is uiteindelijk een marktprobleem: de markt zal moeten zorgen voor transparante standaarden die gebruikers een simpele mogelijkheid geven om de privacy op het juiste niveau te zetten. Dit is voor veel gebruikers (die geen Emerce lezen) nog altijd te lastig.

Erik

Afschaffen die wet. Wanneer ik geen cookes wil kan ik altijd in mijn browser cookies uitschakelen. Dan bepaal ik ook echt zelf of ik wel of niet wil klikken. Wanneer we zo doorgaan moeten we straks bij elke website ook onze leeftijd opgeven .. gewoon voor het geval dat …

Paul Haarman

Laten we gewoon een Postbus 51 campagne starten met hoe je cookie tracking via je PC kan uitschakelen. Het is de consument zelf die dat kan bepalen, dat moet niet via elke afzonderlijke website geregeld worden.

Martijn Baltes

Je hebt net als bij echte koekjes gezonde cookies en slechte cookies. Misschien moeten websites een kies-bewust-cookies-keurmerk krijgen 🙂 Rood is een ongezond koekje voor je privacy, oranje is voor iedereen lucratief, en groen is ….? Zou het dan ook verplicht worden om de voedingswaarde van je website duidelijk te beschrijven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond