Deel dit artikel
-

KPN boekt lager jaarresultaat en verlies in vierde kwartaal

Het jaarresultaat van KPN in 2012 daalde 3,5 procent tot 12,78 miljard euro, het bedrijfsresultaat was 4,7 procent minder ten opzichte van 2011. Het telecombedrijf heeft nog steeds te maken met uitdagende marktomstandigheden. De macro economische omstandigheden bleven een negatief effect hebben op het consumentenvertrouwen en op de investeringsplannen van de zakelijke klanten.

De cijfers van KPN vallen vies tegen. Het telecombedrijf heeft in het vierde kwartaal een verlies geleden van 160 miljoen euro tegen een winst van 176 miljoen een jaar eerder. Analisten hadden op een winst gerekend door de verkoop van zendmasten. De omzet daalde met 3 procent naar 3,3 miljard euro. De aankoop van dure 4G-frequenties heeft er ook flink ingehakt. KPN geeft nieuwe aandelen uit om de balans te versterken.

‘We hebben te maken met een periode van lagere onderliggende winstgevendheid in alle drie de kernmarkten (Nederland, Duitsland en België),’ aldus CEO Eelco Blok in een zojuist gepubliceerde verklaring. ‘Het geeft ook de kosten weer die we moeten maken voor onze toekomstige positionering om onze operationele strategie succesvol te implementeren – investeringen in klanten en in service, netwerk- en IT- kosten en strategische investeringen zoals spectrum en glasvezel.’

Voor het tweede kwartaal op rij steeg het aantal breedbandklanten autonoom in het vierde kwartaal. De stijging met 35.000 klanten kwam doordat er meer glasvezelklanten werden aangesloten en door goede prestaties van Telfort. Mede door de overname van vier service providers van Reggeborgh steeg het breedband marktaandeel in het vierde kwartaal naar 41 procent, vergeleken met 40 procent in het vierde kwartaal van 2011.

Vandaag de dag bereikt KPN circa 18 procent van de Nederlandse bevolking met zijn glasvezelnetwerk en opereert het een opgewaardeerd VDSL netwerk, waarbij het aan circa 70 procent van de Nederlandse huishoudens een minimumsnelheid van 40Mbps kan aanbieden.

De onderliggende omzet uit mobiele diensten (consumenten) is in het vierde kwartaal van 2012 gedaald met 8,6 procent als gevolg van minder bel – en sms verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de omzet uit abonnementen. Het aantal mobiele consumenten abonnees steeg in het vierde kwartaal met 33.000 en stond aan het eind van 2012 op 3,5 miljoen. Deze stijging is volgens KPN vooral gerealiseerd door SIM-only abonnees. Het totale Nederlandse mobiele marktaandeel stabiliseerde in het vierde kwartaal rond circa 45 procent.

In de zakelijke markt was in het vierde kwartaal sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten, dalende verkeersvolumes en prijsdruk. Ook bij KPN Corporate Market was sprake van prijsdruk als gevolg van overcapaciteit in de markt.

Televisie

De groei in interactieve televisie zette ook in het vierde kwartaal door. Er kwamen 183.000 nieuwe iTV abonnees bij; KPN heeft inmiddels 1,8 miljoen televisieklanten. Het televisie marktaandeel steeg in het vierde kwartaal naar 23 procent, vergeleken met 17 procent een jaar eerder. KPN sloot in het vierde kwartaal 44.000 nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 368.000 glasvezelklanten, wat resulteert in een FttH penetratie in KPN’s glasvezelgebieden van 30 procent. Deze klanten nemen doorgaans meerdere diensten af, met interactieve televisie als een belangrijke stimulans achter de groei. Het aantal klanten met een alles-in-één-pakket steeg in het vierde kwartaal met 163.000 naar 979.000.

In Duitsland is KPN jarenlang in staat geweest om het marktaandeel significant te laten groeien in combinatie met hoge winstgevendheid. De laatste tijd is deze outperformance echter afgevlakt, zo laat KPN weten. In 2012 is de groei van de omzet uit mobiele diensten afgenomen, terwijl de marge sterk bleef. Het marktaandeel van E-Plus, gemeten in omzet uit mobiele diensten, is gedaald naar 15,6 procent aan het eind van 2012, van 15,9 procent een jaar eerder. Aan het eind van 2012 had KPN bijna 26,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland en België, waarvan 23,4 miljoen in Duitsland en 3,4 miljoen in België.

Vooruitzichten

De Nederlandse zal naar verwachting stabiliseren in 2014. KPN houdt rekening met groei van de dienstenomzet, zij het bij lagere marges, met name in 2013. De investeringen van KPN zullen in 2013 onder de 2,3 miljard euro uitkomen. De totale investeringen in de periode 2013-2015 zullen niet boven 7 miljard euro uitkomen.

Strategische doelen

• Breedband marktaandeel Nederlandse huishoudens van > 40%; op de lange termijn 45%

• Groei in gemiddelde omzet en hoeveelheid producten per klant bij Consumenten Thuis
• Marktaandeel Nederlandse mobiele markt van >40% op de lange termijn
• Leidende speler zakelijke & ICT markt met stabiele marktposities

• Afronding 4.000-5.000 FTE reductieprogramma eind 2013, FTE kosten efficiëntie in 2014 en daarna

• EBITDA-marge van 40-45% voor middellange termijn

Internationaal:

• Lange termijn marktaandeel Duitse mobiele markt 20%, EBITDA-marge van 30-35% op middellange termijn

• Lange termijn marktaandeel Belgische mobiele markt 25%, EBITDA-marge van 25-30% op middellange termijn

Alle feiten en cijfers hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond