Deel dit artikel
-

Marktleider Chrome wil meer

Wereldwijd, in Europa en Azië is webbrowser Chrome de marktleider. Toch houdt Google een wereldomspannende marketingcampagne in Chrome nog beter op de kaart te zetten.

Sinds ruim een maand zijn in Nederland en daarbuiten tvcommercials te zien voor Google Chrome. Volgens statistieken van StatCounter verwierf de browser afgelopen zomer het marktleiderschap ten koste van Internet Explorer. Microsoft heeft nu een aandeel van 31 procent, Chrome 37 procent. En die voorsprong lijkt verder uit te lopen.

Woordvoerder Mark Jansen van Google Benelux legt uit: “We doen dit om het bewustzijn over te vergroten over wat er met het web allemaal mogelijk is. De afgelopen jaren hebben we veel verschillende manieren van adverteren geprobeerd, ook ‘offline’. De tv-spotjes voor Chrome zijn van start gegaan in de VS en lopen nu in Europa en Azië.”

Uit de financiële cijfers van Google is op te maken dat het bedrijf dit jaar het budget voor Sales & Marketing met een derde heeft opgeschroefd. Jansen: “Over de gehele linie hebben we onze investeringen in marketingcampagnes opgeschroefd. Waar dat zin heeft, zullen we dat blijven doen.”

Een nadere blik op de tv-commercials laat zien dat marktaandeel alleen niet het doel is. In Amerika zou dat zinnig zijn, aangezien Chrome daar met 28 procent behoorlijk achterligt op marktleider Internet Explorer (38 procent), maar in Europa (Chrome leidt met 33 procent) en Azië (41 procent) tellen andere doelen.

Inhoudelijk gezien gaan de commercials niet over de browser, maar wat gebruikers ermee doen. Chrome wordt neergezet als de primaire drager van het online leven van de gebruiker. Docs, YouTube, Google Plus en Maps worden als nauwvervlochten onderdeel van ieders ‘internetleven’ neergezet.

Met die positionering zet Google zich af tegen bedrijven die slechts op deelgebieden als social (Facebook), Search (Microsoft, Yahoo) en Maps (Microsoft, Nokia) concurreren.

Of die internationale campagne zijn doel bereikt, zal op lange termijn pas blijken. De huidige campagne loopt nog deze maand.

Volgens Jansen staat de Chromecampagne los van de aanstaande lancering van de crossmediatool die het door GfK internationaal laat ontwikkelen. Deze moet het rendement van de crossmediale effecten van geïntegreerde marketingcampagnes inzichtelijk maken. Deze tool komt naar verwachting in de loop van volgende maand op de markt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeremy Timessen

Wow, dat marktaandeel is Chrome wel erg snel gelukt dan! Een paar jaar terug zaten ze nog niet eens op 10 procent.. Het is ook wel een hele fijne browser. Snel en minimalistisch. Als je wat meer zoekt dan zou ik voor Firefox gaan (Goed voor webdevelopment et cetera)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond