Deel dit artikel
-

Media Monks: ‘Merken moeten mobiele focus eisen’

Merken en adverteerders in Nederland lopen achter bij hun internationale tegenhangers in Londen en New York. Ondanks de grote mobiele penetratie en de creatieve kennis hier. Victor Knaap en Wesley ter Haar vinden dan merken meer mobiele focus mogen eisen van de online sector.

Een onderzoek van Adrime Weborama en Blue Mango Interactive laat zien dat adverteerders in Nederland mobiel rendement verliezen, omdat ze met Flash werken. Een kwart van de uitingen komt daarom niet in beeld. Ze stellen dat er meer met HTML5 moet worden gewerkt.

Hoe is dit beeld op de internationale markt en hoe verhoudt Nederland zich daartoe? We vroegen digitaal productiehuis Media Monks om commentaar. Het bedrijf uit Hilversum won afgelopen weken op het reclamefestival in Cannes vijf Lions en werkt in Londen, New York en Singapore voor ‘s werelds grootste adverteerders.

Herken je het beeld dat het gebruik van Flash de mobiele reclamemarkt remt?

Algemeen directeur Victor Knaap: “Gedeeltelijk, al wordt ons werk als creatief productiebureau vooral gedreven door het mediaplan. We zien daar te weinig focus op mobiele ondersteuning. Vaak wordt er wel een backup-GIF gevraagd, maar is er geen vraag naar high-end HTML-formaten die kunnen wedijveren met de Flashuitingen. Wij geloven in een gecombineerde aanpak: hoogwaardige Flash rich media-uitingen voor de desktop en HTML voor de mobiele advertenties.“

Hoeveel van jullie werk is voor mobiele dragers?

“Overkoepelend is ons campagne- en platformwerk bijna honderd beschikbaar op mobiel, maar de online advertentiemarkt loopt achter. Dat komt omdat je als bureau, en zeker als productiepartij, afhankelijk bent van de inkoop. Ondersteunen de publishers de uitingen, zijn er specificaties voorhanden, et cetera. Als je puur naar rich media-uitingen kijkt dan zien we meer focus op mobiel vanuit Londen en New York dan op de Nederlandse markt. In totaal is ons werk veertig procent specifiek gericht op mobiel alleen in Nederland lopen we achter, terwijl er genoeg kennis en kunde aanwezig is.”

Waarom zie ik dan zo weinig voor mobiel geoptimaliseerde commerciële uitingen?

Mede-oprichter Wesley ter Haar: “Het is een combinatie van factoren. Mediabureaus kopen het niet in, publishers en adservers ondersteunen het nog niet optimaal en bureaus en merken behandelen het nog niet als prioriteit. De hele industrie is bezig die stap te maken. Wij proberen vanuit onze productierol reclamebureaus de mogelijkheden te laten zien, onder andere met steun van partijen als Adrime, maar het zal nog wel even duren voordat mobiele adverteren op hetzelfde niveau staat als de huidige desktopmarkt.”

Is HTML5 al een volwaardig alternatief voor Flash?

“Voor rich-media uitingen komt het een heel eind in de buurt. Flash is en blijft een sterke tool voor het ontwikkelen van interactief werk. Dat mag echter niet de reden zijn om bereik te missen als het om mobiel adverteren gaat.”

Hoe verwacht je dat mobile advertising zich tot het einde van het jaar zal ontwikkelen?

“Onze hoop is dat het een standaard onderdeel word van elk mediaplan. Om eerlijk te zijn gaat het ons te langzaam. Pas als merken gaan eisen dat mobiel adverteren hoog op de agenda staat gaat de industrie zich er naar inrichten.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Youri van Dijk

Volgens mij is het ook een taak van de webdevelopers om voor deze omslag te zorgen. Hun klanten zijn vaak simpelweg niet op de hoogte van de mogelijkheden.

Brandy

Wat je in dit artikel niet leest en wat net zo belangrijk is voor de groei is kennis van HTML5 bij mainstream creatieve buro’s. Zolang een handjevol bedrijven HTML5 banners kan ontwikkelen zullen de prijzen voor HTML5 te duur zijn. Zeker als fallback.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond