Mobiele advertenties: ‘Klikratio Samsung beter dan iOS’

Apples iOS trekt nog steeds de meeste mobiele advertenties, volgens het Britse handelsplatform Adfonic, maar adverteerders zien bij Samsung meer conversie, gerekend naar CRT (doorklikratio) en kosten per duizend vertoningen (eCPM).
De iPhone en iPod touch zijn samen goed voor zeker een derde van al het advertentieverkeer via het Adfonic-platform, maar verloren het laatste kwartaal wel terrein, terwijl het aandeel van Samsung (smartphones en tablets) stabiel bleef.
Weliswaar komt Samsung niet verder dan een aandeel van twaalf procent, alleen blijft de CTR (klikratio) maar stijgen: van vijftien procent meer in januari, naar veertig procent meer in februari tot zeventig procent in maart. Dat geldt zowel voor de Amerikaanse als de Britse markt.
Met andere woorden: Samsung-gebruikers klikken (momenteel) vaker op advertenties dan iOS-gebruikers. Vorig jaar was de CTR goed op alle platformen van Apple, zowel smartphones als tablets, maar Samsung lijkt Apple dus in te halen.
Een duidelijke verklaring wordt niet gegeven, maar gewenning zou een rol kunnen spelen. Samsungtablets vinden geleidelijk meer aftrek en mogelijk trekken advertenties nu nog de aandacht. In het algemeen constateert Adfonic wel dat steeds meer advertentieverkeer van tablets komt. De iPad is goed voor 56,5 procent van de (gereserveerde) advertenties, en Samsung komt uit op vijftien procent.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Tjeerd Kooij
Wij zien binnen ons netwerk eigenlijk het tegenovergestelde. iOS haalt een twee keer zo hoge CTR ten opzichte van Samsung.
Het beste scoort de iPod touch, gevolgd door de iPhone, de iPad en daarna de Samsung toestellen.
Michiel Ebeling
CTR’s op mobiel wisselen erg per campagne, content, netwerk, device en OS. Alhoewel je graag algemene conclusies wilt trekken is dat nu nog niet mogelijk.
Sem
De meeste bedrijven verdienen niets aan klikken. De meeste bedrijven verdienen met conversie. Wat dat betreft zou het interessanter zijn te weten in welke gevallen een iOS en in welke gevallen een Android klant meer conversie doet.
Nog los van de eenvoud waarmee CTR gestuurd kan worden.