Mobiele reclamebestedingen Europa: 1,2 miljard dollar

Adverteerders gaven in 2012 bijna twee keer zoveel uit aan mobiele reclame als het jaar ervoor. In Europa kwam het totaal uit op 1,2 miljard dollar, waarvan ongeveer de helft direct naar Google stroomde.

Dat blijkt uit cijfers die IAB in samenwerking met onderzoeker IHS publiceert (PDF). Wereldwijd werd vorig jaar voor 6,9 miljard dollar aan mobiele reclame-uitingen besteed. Dat is 83 procent meer dan het jaar ervoor.

In absolute aantallen gaat het hier om veel geld, maar verhoudingsgewijs is het mobiele reclamekanaal klein. Ter vergelijking: adverteerders gaven in 2012 in Europa voor 24,3 miljard euro aan uit display, search en classifieds. De 1,2 miljard dollar die in dat jaar naar mobiel ging is nog net geen schijntje, maar zeker niets substantieels.

IHS onderzocht naar welk soort digitale mobiele kanalen het meeste reclamegeld vloeide. Dat is niet verrassend: Search. Google heeft op dat punt een dominante marktpositie.

Foto: Matthew Pearce (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug