Deel dit artikel
-

NCR maakt van iPad mobiele winkelkassa

Een van de grootste fabrikanten van winkelkassa’s NCR gaat mobiele betalingen faciliteren met Silver. Daarbij kan een iPad dienst doen als elektronische kassa.

NCR lanceerde gisteren in de Verenigde Staten Silver, een cloudgebaseerde point-of-sale (POS) oplossing voor het midden- en kleinbedrijf. Een iPad of iPhone kan met behulp van een app en een kaartlezer fungeren als kassa. Consumenten hoeven de kaart alleen door de lezer te halen.

Het grote voordeel is mobiliteit. De verkoper is niet gebonden aan een winkel, maar kan de kassa op markten en tentoonstellingen gebruiken.

Hoewel er meer oplossingen zijn met mobiele betalingen op iPads met kaartlezers, zit hem de kneep in de backoffice: via de app en de cloud krijgen gebruikers inzicht in hun betalingen, via uitgebreide grafieken.

De technologie heeft de afgelopen maanden proefgedraaid in de Amerikaanse stad Atlanta. Ondernemers betalen 39 dollar per maand, uiteindelijk wordt dat verhoogd naar 79 dollar.

Het is niet zomaar een bedrijf dat in deze markt stapt. De geschiedenis van de National Cash Register Company uit Dayton, Ohio gaat helemaal terug naar 1884, toen het de mechanische winkelkassa op de markt bracht. Voordat het door telecomreus AT&T werd overgenomen (en weer werd verzelfstandigd) maakte het bedrijf in de jaren tachtig ook nog even computers. Tegenwoordig maakt men vooral bankautomaten. De omzet in 2011 bedroeg 5,4 miljard dollar.

De multinational heeft diverse internationale vestigingen. NCR heeft in Nieuwegein een vestiging gehad die modems en encryptie-apparatuur ontwikkelde om de eerste bankterminals en pinautomaten via data- en telefonienetwerken op elkaar aan te sluiten.

Volgend jaar zal de Silver-oplossing ook geschikt zijn voor Android, maar de internationale uitrol blijft voorlopig beperkt tot Engeland, Brazilië en China.

Het Nederlandse bedrijf Softwear heeft ook een onlinekassa ontwikkeld voor de iPad, maar dan specifiek voor de modebranche. Daarbij kunnen transacties ook offline worden opgeslagen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Sebastian

Beetje vreemd dat grote NL kassa leveranciers dit nog niet hebben geadopeerd. In NL heb je in ieder geval al Sweebr die soort gelijke functies bied.

Nancy Heijnis

Sebastian, wij hebben onze iPad kassa verleden week gelanceerd. Puur NL leverancier. Speciaal gemaakt voor de mode. Je kunt deze bekijken op http://www.softwear.nl/ipadkassa

Bernd Beekman

Luc Blok van ijssalon Luciano in Wassenaar heeft dit systeem aan een hele tijd. Het is van Waiterone en kost €50,-
http://www.appsolute.be/appsolute/WaiterOne.html

Redactie Emerce

Dank, we hebben de Software oplossing er nog even bijgezet.

Menno Diepenhorst

NCR loopt hiermee zeker niet voorop. Dit bestaat al veel langer en er zijn ook voldoende oplossingen voor iphone/ipad om als kassa te dienen.Ook zijn veel oplossingen al geschikt voor Android en het aankomende Windows 8.

Het grote verschil zit hem in het feit dat de betaalmogelijkheden buiten Nederland anders geregeld zijn.
Door een kaartlezer aan de iPad toe te voegen kan je de betaling registreren en is dat alles wat je nodig hebt, in Nederland mag dat niet. Daar moet je een gecertificeerd pin apparaat voor gebruiken, en dat beperkt je mobiliteit ernstig. Motorola heeft daarvoor bijvoorbeeld de MPM-100 ontwikkeld. Maar ook die kan nog niet in NL worden toegepast.

Bart Jaspers

Er is (nu nog) een verschil tussen kassa- en betaal-oplossingen. Sweebr heeft inderdaad de kassa-functie naar het web gebracht en is de enige OS-onafhankelijke oplossing (gewoon in de browser voor Windows, iOS en Android).
Voor betalen zijn er verschillende oplossingen, waar Sweebr o.m. mee koppelt, zo lang het maar een *cashless betaaloplossing* is, omdat Sweebr wil bijdragen aan een simpeler en veiliger retail-omgeving: Minitix van Rabobank (met NFC-tokens), maar in Q4-12 ook koppelingen met fysieke (GPRS-) pin-automaten (handig: vanuit je Sweebr-kassa een bedrag naar een fysieke pinterminal schieten zónder kabels tussen je kassa-tablet en de pinterminal).

@Menno: vergeet NFC niet als opkomende betaalmethodiek (in wezen is het een identificatie-variant: NFC-chip_id in plaats van EMV-chip_id) – waarmee de conventionele pinterminal vermeden kan worden voor (nu nog) transacties < €150. Een combinatie-terminal (PIN + NFC) zal het goed gaan doen vanaf 2013, verwacht ik. Er toch altijd een zekere slack / traagheid in de markt bij adoptie van nieuwe technieken, zeker als daar hardware mee gemoeid is.

In de nabije toekomst zul je zien dat er meerdere spelers deze retail-arena gaan betreden, ieder met hun eigen beweegredenen:
– van origine hardware-bedrijven zoals NCR, Sharp, HP, IBM;
– leveranciers van kassa-software;
– hardwaredistributie en integratie- en servicebedrijven;
– conventionele banken en PSP's;
– loyalty scheme providers;
– SaaS-providers zoals Sweebr.com.

Wat Sweebr betreft gaat de markt sterk bewegen de komende jaren, waarbij de invloed (en afhankelijkheid) van hardware, -service en OS sterk zal afnemen en het informatiserings-niveau (noot: dat is wat anders dan automatiserings-niveau) van de retailer sterk zal verbeteren. De retailer gaat wat ons betreft voor kassa-, voorraad-, reporting-, payment-, loyalty-, instore music-, narrow casting- etc. naar een SaaS-model.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond