Deel dit artikel
-

NTT Docomo lijft Buongiorno in

Het Japanse bedrijf NTT Docomo neemt voor 300 miljoen dollar het Italiaanse mobiele marketingbedrijf Buongiorno in. Daarmee komt ook het Nederlandse Buongiorno uit Amstelveen in Japanse handen.

Docomo heeft het Italiaanse bedrijf gekocht via zijn Duitse vestiging. Eigenaar en bestuursvoorzitter Maruo del Rio verkoopt zijn belang van twintig procent.

Buongiorno bestaat sinds 1999 en heeft 845 werknemers in dienst. De winst over 2011 bedroeg 7 miljoen euro op een omzet van 228,6 miljoen. De activiteiten omvatten gaming, muziek, beltonen en mobiele betalingen. Men claimt 2 miljard klanten in 57 landen.

Het is opmerkelijk dat Docomo weer stappen in de Europese markt zet. Voor het laatst gebeurde dat ruim tien jaar geleden toen een joint venture met KPN werd opgericht voor de introductie van i-mode, dat overigens geen succes werd.

Er zijn nog wel wat andere Europese activiteiten, zoals een samenwerking met France Telecoms Orange voor de wederverkoop van de een Sharp-toestel.

De Nederlandse activiteiten zijn overigen zeer bescheiden. Lumata Nederland heeft een belangrijk deel van het personeel van Buongiorno Nederland overgenomen en ondersteunt bedrijven bij het integreren van mobiel in hun totale marketingstrategie. Volgens een woordvoerder zijn er nog maar enkele mensen direct werkzaam voor Buongiorno in Nederland.

Buongiorno Digital nam enkele jaren geleden Nederlandse mobile marketingbedrijf HotSMS over.

Deel dit bericht

3 Reacties

Z.Eur

>>Men claimt 2 miljard klanten in 57 landen
Knap voor een bedrijf dat praktisch niemand kent .

Peter

Unilever, P&G en Sara Lee zijn bedrijven met producten die door 6 miljard mensen worden gebruikt en ook die kent niet iedereen.

Frank

Fors hoor dik 40x de winst

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond