Deel dit artikel
-

Omslagpunt bereikt: online groter dan printreclame

Adverteerders in Amerika geven dit jaar voor het eerst meer geld uit bij online kanalen dan aan kranten en tijdschriften.

De uitgaven aan commerciële uitingen bij online media nemen dit jaar, net als in 2011, met 23 procent toe. Het nu lopende jaar is het eerste jaar waarin de uitgaven bij online groter zijn dan bij printmedia. Volgens onderzoek van eMarketer zullen de digitale bestedingen alleen meer stijgen.

In 2012 geven adverteerder in Amerika voor 39 miljard dollar uit aan online reclame. Bij print daalt dat bedrag ten opzichte van vorig jaar met 2,2 miljard tot 33,8 miljard. Die dalende trend voor fysieke media houdt aan, ten gunste van online media.

Van de 32 miljard die adverteerders vorig jaar in Amerika bij internet besteden, ging de helft naar Search, Display en Classifieds. In Nederland was dat 962 miljoen euro.

EMarketer rekent voor dat het gat tussen tv- en internetreclame in de jaren tot 2016 ook steeds kleiner wordt.

EMarketer houdt de kanalen televisie, print en online strikt van elkaar gescheiden. In de rapportage is niet te zien of en in welke mate ‘traditionele’ budgetten bij de digitale kanalen van traditionele media terechtkomt.

Foto: Thomas van de Weerd (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond