Omzet Duitse internetbureau’s: 900 miljoen

Full-service internetbureaus in Duitsland draaiden in 2011 een gezamenlijke omzet van 886 miljoen euro. De grootste bureaus zagen dat getal vorig jaar met gemiddeld zeker vijftien procent toenemen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse brancheonderzoek dat het Bundesverband Digitale Wirtschaft uitvoert naar de omvang van de lokale markt. Internetbureaus blijken een steeds prominentere positie in te nemen, aangezien ze niet enkel het kale digitale bouwwerk doen voor klanten maar ook steeds meer digitaal marketeers worden.

Het BvDW publiceert de omzetcijfers van 212 Duitse bedrijven full-service internetbureaus. Daar staat een bedrijf met Nederlandse oorsprong op: LBi Duitsland. Verder wordt direct duidelijk dat de vijftig grootste bureaus een omzet van vier miljoen euro of meer genereren.

Opvallend is, dat de vijf grootste bureaus verantwoordelijk zijn voor een kwart van de hele brancheomzet:

  • T-Systems Multimedia Solutions – 83 miljoen euro (+0,3 procent)
  • United Digital Group – 51 miljoen (-/-)
  • Plan.net – 44 miljoen (+20,3 procent)
  • SinnerSchrader – 33 miljoen (+25,6 procent)
  • Team neusta – 28 miljoen (+31 procent)

LBi Duitsland realiseerde 13 miljoen omzet, wat het bedrijf op een veertiende positie geeft in de ranglijst.

De Nederlandse organisatie van internetbureaus, het Platform Internetbureaus Nederland (PIBN), heeft 57 leden. De organisatie publiceert binnenkort het geaggregeerde resultaat van zijn leden over 2011.

Foto: Uggboy (cc)

1 Reactie

We komen er aan !

Reactie plaatsen