Deel dit artikel
-

Omzetgroei internetwinkels grootste in maanden

Postorderbedrijven en internetwinkels behaalden in april een omzetgroei van ruim 12 procent. Dit is de grootste omzetstijging van de afgelopen zes maanden, zo meldt het CBS.

In april 2013 heeft de detailhandel echter weer 0,6 procent minder omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Het volume kromp met 2,7 procent. De prijzen in de winkels waren 2,1 procent hoger.

Kledingwinkels en textielsupermarkten noteerden een omzetstijging, net als drogisterijen. De overige non-foodbranches boekten een omzetdaling. In sommige non-foodbranches zijn mogelijk de traditionele voorjaarsaankopen iets later op gang gekomen door het koude weer in maart.

De samenstelling van de koopdagen was iets gunstiger dan in april vorig jaar. Het positieve effect hiervan op de detailhandelsomzet is ongeveer een procent.

Voor de winkels in voedings- en genotmiddelen pakte april minder goed uit dan maart. De omzet was in april nog ongeveer een procent hoger dan een jaar eerder, maar het volume kromp met bijna drie procent. De volumes waren zowel in de supermarkten als in de speciaalzaken kleiner.

Deel dit bericht

7 Reacties

Alifar

Dat komt natuurlijk omdat in de maand april en mei iedereen vakantiegeld uitbetaald krijgt.

Denk ook dat steeds meer webshop eigenaren hun webshop beter inrichten om meer verkopen te realiseren, heb hier laatst nog een interessant artikel over geschreven:
http://www.alifar.nl/conversie-optimalisatie/tips-om-meer-verkopen-te-genereren-met-je-webshop

Anita Vermeer

@Alfar. Het seizoenspatroon zal er ook vast mee te maken hebben. Maar het hele sentiment lijkt ook wel weer iets positiever te worden. Al kon het sentiment natuurlijk ook niet veel verder dalen…

Roy van Eeuwijk

Mei was ook een goede maand, maar juni zakt het weer wat in. Nog meer mensen last van?

Gijs Vroom

Alifar, ook af en toe terug linken he? Vinden we leuk.

Stijn Kruijssen

@Alifar: Vakantiegeld in april? Daarnaast zijn deze cijfers uiteraard altijd in vergelijking met vorig jaar, niet met de maand ervoor.

Dat kleding een plus noteert is best opmerkelijk gezien april dit jaar qua weer behoorlijk beroerd was.

Stichting WebwinkelKeur

Bestellen via het internet raakt steeds meer ingeburgerd en de service wordt steeds beter. Vandaar dat naar mijn idee veel consumenten de stap graag maken. Denk dat een betere service vanuit vervoerders (denk aan bezorgtijd kiezen) deze trend alleen maar zal versterken.

WebshopAdvies.nl

@Alifar – Vraag me af of dit de goede manier van marketing is. Zelf vind ik het een beetje doorzichtig. Daarbij is naar mijn idee conversie vooral iets om aandeel van de concurrent af te snoepen en niet iets wat de omzet van de gehele sector zal verhogen. Natuurlijk even afhankelijk van je definitie van conversie (percentage dat koopt of ordertotaal), een betere cross-selling kan de algehele omzet dan weer wel verhogen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond