Deel dit artikel
-

Omzetsprong maar nog steeds verlies voor Yelp

Recensiesite Yelp boekt een kleine omzetverdubbeling over 2012, maar schrijft nog steeds rode cijfers. De opbrengsten gaan direct terug in het bedrijf, wat ook nodig is met de opkomst van Google en Facebook. Dit jaar moet het jaar van Europa worden.

Dat wordt duidelijk uit de kwartaalcijfers en de toelichting daarop die gisterenavond in Amerika werden gepubliceerd. De kwartaalomzet steeg van 25 naar 41 miljoen dollar. Op jaarbasis ging het van 83 naar 138 miljoen dollar.

Omzetverdeling:

Het nettoresultaat daalde van zeventien naar negentien miljoen dollar. Dat komt vooral door de forse uitgaven aan verkoop en marketing. Yelp steekt veel geld in het bekendmaken en houden van zijn dienst, via zijn verkoopteams als via reclame bij zoekmachines. Dat gaat ten koste van het nettoresultaat, maar is een vereiste om een marktpositie te bouwen en behouden.

De resultaten van die investeringen brengt Yelp zo in beeld:

De grootste concurrenten zijn Google en Facebook. Ze hebben veel meer gebruikers en, daarmee, schaal en kunnen hun respectievelijke recensiediensten veel sneller onder een groot publiek bekendmaken. Yelp lijkt daarom te kiezen voor een wat specifiekere benadering. Het profileert zich als een site voor vooral hoogopgeleide mensen met een hoog besteedbaar inkomen. Zo is zestig procent van de gebruikers afgestudeerd aan HBO of universiteit en heeft driekwart een inkomen van zestigduizend dollar.

Komend jaar bestempelt het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf als ‘het jaar van Europa’. “Ons merk bereikt in Europa dit jaar het omslagpunt en begint meer een vertrouwde bron te worden”, aldus de leiding in de toelichting op de cijfers.

Foto: Matthew Ginger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond