Deel dit artikel
-

Onlinereclame voor het eerst groter dan print

Adverteerders geven volgend jaar wereldwijd voor het eerst meer uit aan reclame op digitale kanalen dan in kranten. Mediabureau Carat stelt zijn groeiverwachtingen voor Europa echter naar beneden bij.

Mediabestedingen bij analoge en digitale media groeien in 2012 en 2013 met zes procent. Carat, onderdeel van de Aegis Group, ziet de uitgaven bij radio, televisie en bioscoop met vijf procent stijgen en op internet met zo’n vijftien procent.

Het mediabureau is een van de bedrijven die wereldwijd goed zicht heeft op de activiteiten en plannen van grote adverteerders. Op basis van die data publiceert het regelmatig zijn verwachtingen voor de verschillende werelddelen en mediakanalen.

Uit nieuwe cijfers blijkt, dat Online volgend jaar voor het eerst groter is dan Print. Die groei zal naar verwachting aanhouden. Carat voorziet dat adverteerders steeds meer naar digitale kanalen gaan kijken, omdat ze enerzijds meer gebruikers blijven trekken maar anderszijds steeds vaker in combinatie met traditionele media worden ingezet. Huishoudens kijken bijvoorbeeld in toenemende naar televisie met de laptop of tablet op schoot.

Hoewel de mondiale gemiddelde duidelijk positief zijn, is het beeld voor Europa minder rooskleurig.

De groeiverwachting wordt in de huidige publicatie gehalveerd van drie naar 1,5 procent in 2012. West-Europese bestedingen kunnen in 2013 vervolgens weer aantrekken tot een groei van 2,2 procent. De grootste klappen blijven vallen bij gedrukte media.

Foto: Robert Donovan (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

francis

interessante cijfers en ontwikkelingen. Vraag me af wat deze verhouding over vijf jaar gaat zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond